Spoek Mathambo – sydafrikansk dansefest i selvsving

Den blomstrede kasket matchede skjorten, og han bar solbriller, selvom det næsten var mørkt i Cosmopol-teltet. Spoek Mathambo var klar til at give den hele armen, men desværre gik det lidt over gevind, som koncerten skred frem.

Det startede ellers imponerende. På få minutter var et halvtomt telt forvandlet til en fest, hvor det sydafrikanske energibundt skiftevis croonede og rappede løs henover tunge, grimede house-beats, der i dagens anledning fik selskab af et tre mand højt og afsindigt velspillende backingband. Energien smittede voldsomt, og det voksende publikum fulgte velvilligt de hyppige dessiner om at synge med, danse, bounce og hvad han ellers kunne finde på at bede om.

Læs live-anmeldelse: Niklas på Roskilde Festival

Men efterhånden overtog de billige tricks for meget af billedet. Spoek Mathambos numre tager afsæt i noget, der ligner house, men på plade er numrene reelt mere hybrider af alt mellem hiphop, house, trance, grime, afrobeat, pop og indierock. Det var de også på Cosmopol, men de tunge basfigurer blev så dominerende, at alsidighed, der ellers kendetegner Spoek Mathambos seneste og fremragende album, ’Father Creeper’, druknede.

Læs også: Publikumsreaktioner fra ASAP Rocky

I sig selv var de enkelte numre gode, men det hele blev for ens, og potentialet i Spoek Mathambos normalt uforudsigelige tilgang til dansemusikken blev aldrig forløst.

Momentvis var koncerten eminent, men den forcerede fest gik lidt i selvsving, og så havde det unægtelig været mere oplagt at lade ham spille ti-tolv timer senere på døgnet.

Koncert. Cosmopol, Roskilde Festival.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af