Grizzly Bear

Når man i 2009 skabte et af indierockens mest anerkendte og slidstærke albums med ’Veckatimest’, så kan selv den mest hærdede brooklynite blive slået i gulvet af forventningerne. Måske er det derfor, at de fire grizzlybjørnes fjerde album hedder ’Shields’?

Men der er heldigvis ingen grund til afvæbnende beskyttelsesforanstaltninger, for det ekvilibristiske folkpop-orkesters nyeste album er alt andet end skuffende. Tværtimod er det lunt, organisk pulserende og demonstrerer de fire musikeres eminente evne til at balancere mellem det tilbagelænede, det inderlige og det overvældende kraftfuldt eksploderende (som især dyrkes denne gang).



Læs også: Hør Grizzly Bears ‘Shields’

Med drengenes vante sans for at skifte mellem dybe vokaludladninger og fællesopbyggede vokalharmonier, storladne trommeeksplosioner det ene øjeblik og forsigtigt inderlige guitarer det næste, tungt klaverspil spædet op med dyb klarinet, svævende violiner og vådt klaskende jazz-percussion – som på den støvet, eftermiddagsdovne ’What’s Wrong’ – svøber albummet langsomt lytteren ind i varm velbehag.



Åbneren, den tungt riff-besatte ’Sleeping Ute’, der lyden som voldsom regn på ruden, er så tordendundrende smuk, at den næsten tager vejret fra en, og både singleforløberen ’Yet Again’, den trompethvirvlende, tempofyldte ’A Simple Answer’ og den bombastiske ’Half Gate’ er andre gode eksempler.

Indrømmet, albummet mangler måske den åbenlyse ’Two Weeks’-hitsingle, som bandets seneste album bød på, men det ændrer ikke ved, at du overhovedet ikke behøver at frygte efterårets kommende rusk og regn – du skærmer dig slet og ret bare bag ’Shields’.

Grizzly Bear. 'Shields'. Album. Warp/Playground.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af