Mariam The Believer
»Lay down your soul and surrender«, lyder den nærmest højtidelige opfordring i et intermezzo mod slutningen af ’Blood Donation’. På dette tidspunkt burde man dog allerede have overgivet enten dele af sit legeme eller sjæl til den svenske sangerindes stemningsfulde og dragende klang.
Bag dæknavnet gemmer sig Mariam Wallentin, der indtil nu er bedst kendt som den ene halvdel af duoen Wildbirds & Peacedrums. Med soloprojektet forsøger Mariam at gøre psychfolk-eksperimenterne fra sit andet projekt en anelse mere imødekommende, og det lykkes for det meste godt.
Til trods for den mere tilgængelige lyd bliver man som lytter fra ende til anden sat gevaldigt på prøve, når der stilmæssigt hentes inspiration og instrumentering fra både jazz, blues og soul. Ved hjælp af Mariams hudløst ærlige og rummelige vokal flettes det elegant sammen til en art avantgardepop, der, når det fungerer bedst, lyder ganske unik.
Første smagsprøve findes på ’Dead Meat’, der sammen med kulminationen på eksperimenterne, det knapt otte minutter lange ’Invisible Giving’, byder på talrige temposkift, fraseringer, syrede synth og en enkelt sørgmodig klarinet. Singlen ’The String of Everything’ er omvendt melodisk simpel og demonstrerer effektivt styrken af Mariams upolerede melankolske soul-klang.
’Blood Donation’ kræver meget opmærksomhed, og over et helt album bliver det til tider lidt for overvældende at skulle forholde sig til den evigt udfordrende stemmeføring og de mange pludselig musikalske input. Det ændrer dog ikke på, at den uhyre velproducerede plade er særdeles vedkommende og en af de mere originale udgivelser fra en skandinavisk sangerinde i den seneste tid.