Crystal Castles – krystalliseret klimaks
Ikke ét eneste ord kom der ud af munden på nogen fra Crystal Castles til publikum, da de sammen gennemtævede et godt udstoppet Arena-telt i 67 minutter med bandets benhårde, neonfarvede, elektroniske robotmusik. Det var ikke nødvendigt, for hvem gider i øvrigt snakke, når man kan rave?
Det canadiske band, der normalt består af den vanvittige sangerinde Alice Glass og produceren og electromagikeren Ethan Kath, havde som vanligt taget en trommeslager med. Og det var en god idé. For hans eminente, tenderende til maskinelle, spil passede med sin tørhed perfekt ind i den elektroniske computerlarm og gav for alvor musikken en hårdhed, der fik basarmene i vejret blandt publikum.
Læs også: Se billeder og reaktioner fra Crystal Castles i Store Vega
Og det var det, den store flok Roskilde-natteravne havde brug for. For under hele koncerten var de oppe på samme skyhøje energiniveau som den gakkede Glass, der smed med mikrofonstativ, trampede på monitorer, røg joints, drak og stage-divede i ét væk, mens lyskegler og stroboskoplys hamrede hende i ryggen og ud i øjnene på den festende masse.
Det messende hit ’Crimewave’ stod som et højdepunkt med sit ene gentagende vers og rockende genkendelighed halvvejs gennem en koncert, hvor starten på hvert nummer udløste spontan jubel.
Læs anmeldelse: Seks stjerner til Rihanna på Roskilde
Lyden var skærende høj og stort set perfekt, selv om der manglede lidt på Glass’ evigt skrigende vokal, der lyder som en flok strejfende fugle, der ikke har set skyggen af en nypløjet mark i ugevis. Stemmen druknede så meget i de andres larm og mikrofonens effekter, at man ikke forstod et ord, hun sang. Men det var komplet lige meget, for festen var der. Og hvem gider i øvrigt snakke, når man kan rave?