Elliphant – facetteret verdensfest
Om man kan lide det eller ej, så låner Elliphant fra Brasiliens favelas, Jamaicas sound systems og Londons klubber. Musikalsk er den svenske rapper og sangerinde Ellinor Olovsdotter beslægtet med M.I.A. – minus de politiske paroler og tilsat jamaicansk patois.
Til Apollo havde Ellinor og hendes dj Tim Deneve medbragt en setliste, der fremviste Elliphants spændvidde. Især ’In the Jungle’, et rave-inspireret nummer med et hypnotisk refræn, og den korte version af ’Tekkno Scene’ med pilende, skinger pinball-synth gjorde sit for at piske en fest i gang. ’Make It Juicy’ bød på stram, beskidt baile funk, mens ’Cian’t Hear It’ med gennemtrængende bas og et minimalistisk beat gav Elliphant anledning til vise swagger. Poptækket skinnede igennem på ’Down On Life’ og ’Music Is Life’, hvoraf sidstnævnte med funk-guitarriff og 90’er-stemning let kunne blive et sommerhit.
Læs også: Fem festlige Roskilde-anbefalinger
Setlisten var afvekslende på vellykket vis, men Elliphant tabte lidt momentum med mere traditionelle tracks som den nye ’Pacman’-sang og den oplagte, men letkøbte carpe diem-lukker ’Live Till I Die’. Enkelte afstikkere spolerede dog ikke Elliphants alsidige fest.