Goat – til syrefest med gedeguden
Der er meget mystik om bandet Goat. De er eftersigende fra en afsidesliggende svensk landsby, bærer farverige Mardi Gras-agtige masker under deres koncerter, og de fleste af medlemmerne er stadig anonyme.
Lørdag nat blev der ikke afsløret nogen hemmeligheder. Til gengæld transformerede det otte mand store band kortvarigt Pavilion til en form for rituel offerplads for en obskur gedegud. Hylende kinetisk energi og overraskende og pulserende rytmer er drivkraften bag den ugudeligt funky psychrock. Settet åbnedes af storladne trommer og en stammeagtig bas. Masserne var allerede i kollektiv ekstase, da de to maskerede heksesangerinder brød frem på scenen og for alvor kastede benzin på vanvidsbålet.
Læs også: Alle Soundvenues anmeldelser fra Roskilde Festival
På trods af tidspunktet formåede numre som det tunge brutale ‘Goatman’ og det funky, nærmest dansevenlige ‘Let It Bleed’ at fylde Pavilion. Og mere til faktisk. For det var som om, at den progressive blandingsrock kunne vende alle tvivlere. Man blev simpelthen øjeblikkeligt konverteret af deres hedenske fremtræden, og det var helt umuligt at tage øjnene fra den musikalske genistreg af et freakshow, der udfoldede sig på scenen.