Mykki Blanco – uforløst queer-fest
Allerede før Mykki Blanco gik på scenen, havde backup- og opvarmningsrapperen med det geniale navn Psycho Egypt rappet, at han var en farao på MDMA, og lagt sig ned på scenen og skreget »I am a God!« mere skingert end Kanye West nogensinde vil kunne. Men da queer rap-dronningen Mykki betrådte scenen, veg den selvudnævnte farao ydmygt til side. Hierarkiet var afklaret: Dronning slog farao.
Attitude betyder meget i Mykki Blancos univers, der kombinerer hiphoppens jeg-kult med vogue-kulturens poseren og nattelivets scoringsdarwinisme. Sætninger bliver kastet med en fornærmelsessnerrende stemmelyd, og alle bevægelser på scenen er som udfordringer: Tror du, at du hamle op med Mykki Blanco?
Læs også: Roskilde Festival: Publikums must-see koncerter
Rapperens røde brystpiercinger stod i kontrast til det grønne scenelys, mens tunge og minimale beats monotont dunkede i baggrunden. Scenen var sat: Man forventede total triumf. Og til en begyndelse virkede rapperen noget nær uovervindelig. Men som koncerten skred frem fremstod Mykki Blancos hårde og kantede stemme delvist anstrengt og hektisk. Især et par lige lovlig lange a cappella-indslag virkede uplanlagte og kaotiske.
Men den samme uforudsigelighed kom rapperen til gode, eksempelvis da han pludselig slog over i Basement Jaxx’ ’Where’s Your Head At’, og derefter bare skreg sit eget navn. Men så, pludselig, var det hele slut. Efter højst tre kvarter, inklusiv opvarmning. Hvor blev han af? Kom tilbage!