Sigur Rós – vanens triumf
Sigur Rós har komplet styr over deres virkemidler. Det beviste de endnu en gang sent lørdag aften, hvor et hengivent publikum kaldte dem frem på scenen to gange oven på en halvanden times stramt komponeret og meget veludført koncert.
Islændingene fejrede triumfer med deres patenterede vekselvirkning mellem tyste og larmende passager. Det resulterede i smukke udgaver af sange fra hele bagkataloget, heriblandt en rislende, korledsaget ‘Varud’ og en medrivende ‘Hoppipola’.
Læs også: Alle Soundvenues anmeldelser fra Roskilde Festival
De tre tilbageværende faste bandmedlemmer var placeret langt fremme på scenen omgivet af både kor, blæsere, strygere og forskellige former for slagtøj. Derudover var videoprojektioner medvirkende til at intensivere stemningen.
Sigur Rós mere end levede op til det format, de har vist som liveband gennem det meste af karrieren. Med tanke på at deres nye album, ‘Kveikur’, er en saltvandsindsprøjtning med sit fokus på en mere direkte sangskrivning, var det dog en skam, at de ikke udforskede det materiale noget mere. Når de gjorde det, var resultaterne nemlig fremragende, som på det kværnende monster ‘Brennistein’ og den heftigt slagtøjsassisterede ‘Yfirbord’.