Bassekou Kouyate & Ngoni Ba – en mester og hans lærlinge
Ngoni Ba, Bassekou Kouyates band, entrede scenen klædt i dragter i nationalfarven grøn. Bandet, der består af sønnerne Moustafa og Mamadou (på ngoni og bas), broren Moctar (på percussion-instrumentet calabash), nevøen Mahamadou (percussion), hustruen Amy Sacko (sang) og Abou Sissoko, der ligesom mesteren selv excellerer på det traditionelle strengeinstrument ngoni, charmerede med uhøjtidelig koreograferet dans og varme smil.
Høvdingen selv entrede først scenen, i tydeligt godt humør, efter ti minutters allerede feststemt optakt, og forsøgte sig med små taler på engelsk og fransk (og strøede om sig med vores eget »tusind tak«).
Det var dog musikken, der talte det tydeligste sprog, for ikke bare er Bassekou en virtuos på sit instrument, som vi primært blev præsenteret for i en elektrisk forstærket udgave, men han gav også god plads til bandmedlemmernes respektive solistiske indslag.
Titelnummeret fra Kouyates seneste (og fremragende) album, ’Jama Ko’, fik for alvor skudt festen i gang, men vi fik også andre stjernestunder fra 2013-albummet (med Amy Sackos storslåede vokal som central komponent), der blev indspillet under sidste års uroligheder i og omkring Malis hovedstad Bamako, hvor islamiske oprørere truede med at vælte det vestafrikanske lands skrøbelige demokrati.
Kouyates musik byder ikke kun op til fest, men maner også til eftertænksomhed, hvilket kom særligt prægnant til udtryk på aftenens blues-dvælende ekstranummer, hvor Kouyate viste sit store format med sjælfuld indlevelse – også som vokalist.
En graciøs og dyb sortie fra en stor mester, der fik de (relativt få) fremmødte til at klappe, som gjaldt det livet.