bEEdEEgEE
»So at least to begin with, I would recommend closing our eyes. And simply allow the mind, the body and the world to be exactly as they are from moment to moment«.
Med dette beroligende, britisktalte sample indleder Brian Degraw sin solodebut under aliasset bEEdEEgEE . Og adlydes opfordringen, gør han virkelig også sit for at tage lytteren med på en rejse rundt i electronicaens smukke og syrede afkroge.
Set i lyset af DeGraws psykedeliske udskejelser i Gang Gang Dance, giver albummets utal af tempo- og genreskift god mening. Men selv ikke et helt årtis erfaring i at sætte eksperimenterende lydgalskab i kunstnerisk system kan begrunde, hvor begavet en debut, han egentlig har begået.
Læs anmeldelse: Gang Gang Dance ‘Eye Contact’
Til tider består magien i, at midlerne der tyes til slet ikke burde kunne fungerer. Det føromtalte sample hensvinder således i et tiltagende dramatisk klaver, der overskygges af et hiphop-beat, der blander sig med højtidelige violiner, som angribes af skingre synths. Det er højspændt og liret det ene sekund og klassisk instrumenteret det andet, og alt sammen bare på førstesangen ’Helium Anchor’.
Andre gange tryllebinder det allermest enkle, som når tørre trommer giver Alexis Taylor fra Hot Chip rum til at bedåre med sin sentimentale vokal på ’Empty Vases’, eller når CSS-forsanger Lovefoxxx’ besnærende klagesang får plads til at dominere den synthpoppede 80’er-ballade ’Flowers’.
Og knap nok har erkendelsen af, hvor elegant DeGraw egentlig også mestrer den klassiske sangskriverkunst bundfældet sig, før ’Quantum Poet Riddim’ lukker ballet med en hektisk drum’n’bass-hyldest og et langsomt fortonende klaver som endeligt punktum.