Destroyer – introvert akustisk audition

Canadieren Dan Bejar er en mand med mange jern i ilden. Med en karriere på næsten 20 år og aktier i supergrupperne New Pornographers og Frog Eyes, har han dog gjort sig mest bemærket under aliasset Destroyer. Her bliver sax og synths blandet med shoegaze og indie, og binder genrer som jazz, pop og disco sammen på fortrinlig vis. Men Bejars akustiske solokoncert på et udsolgt Jazzhouse voldte den ellers mangfoldige kunstner problemer.

På mange måder fristes man til at sige, at han havde oddsene imod sig fra begyndelsen, hvilket næsten kunne aflæses på hans kropssprog. Den 41-årige musiker gik ubemærket ind på scenen med en guitar, to ølflasker og blikket limet fast til gulvet.

Opvarmningen var nemlig folklegenden Ed Askew, som formåede at stjæle showet helt og aldeles. De smukt fremførte sange, det utrolige nærvær, og den sympatiske bedstefar-effekt fik Bejars optræden til at ligne en fjern talentshow-audition.

Læs anmeldelse: Destroyer ‘Five Spanish Songs’

Det kræver noget helt særligt at kunne fange et publikum, som i øvrigt sidder på hårde, ubehagelige stole, i over en time. Og alt det særlige, som den underfundige sanger ellers plejer at have, syntes at været gået tabt i gårsdagens setup. De lyrisk finurlige sange mistede deres glans og blev en del af den indøvede og rutinerede optræden, som var så gennemskuelig, at man kunne stille sit ur efter det. Buk, tak, drik, stem, gentag.

Selv om Bejars repertoire afspejlede hele karrieren, var det som om, alle sangene flød ind i hinanden, og det var som at høre de samme akkordprogressioner gå igen i hvert nummer. Det var i disse øjeblikke, at man for alvor savnede Destroyer-orkestret.

Canadieren er utvivlsomt en dygtig musiker, som har et fast greb om både stemmen og tekstuniverset, men hans optræden lignede mest af alt noget, som bare skulle overstås. Selv nogle af de sikre numre, som stadfæster Bejars unægtelige evner når det kommer til popsange, faldt igennem på den nøgne, sorte scene. Nogle ting er bare ikke egnet til at blive fremført unplugged, og som de også siger på Bejars kanter: If it ain’t broke, don’t fix it.

Læs anmeldelse: Destroyer ‘Kaputt’

Han indledte selv ‘Savage Night at the Opera’ fra mesterværket ’Kaputt’ med ordene: »Nogle gange fungerer denne, andre gange flopper den«. I går floppede den.

Her skulle der være tredjeparts-indhold, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.
Koncert. Jazzhouse.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af