Karl William nød timingens triumf på Roskilde Festival

Den danske r’n’b-sanger blændede under en næsten perfekt struktureret koncert.
Karl William nød timingens triumf på Roskilde Festival
Foto: Marcus Andreassen

På det sorte bagtæppe stod initialerne KW og foroven en krone i hvid, slank skrift. Scenebeklædningen var yderst velvalgt da den 20-årige Karl William Wandahl leverede en fænomenal koncert uden overflødigheder, der i nogen tid må stå som juvelen i hans krone.

Den danske r’n’b-sangers Roskilde-debut startede i karakteristisk tilbagelænet stil med ’Rammer perfekt’, da trompetisten Emil blæste bløde, kølige blåtoner ud til det imponerende talstærke publikum. Omkring halvvejs inde skiftede sangen retning så bassen buldrede og beatet fik mere tyngde, mens en lys, glockenspiel-synth gav kontrast til det robuste. Således skrev åbneren sig ind i Karls egen kategori af de få ting, der rammer perfekt.

Williams vokal, i al sin særegenhed og halv-nasalitet, svarede uden besvær for sig blandt bandets trommeslager, trompetist og de to keyboardspillere. Han holdt igen med sine ad-libs, der aldrig blev overforbrugt eller overdrevet som de indimellem gør i r’n’b-genren.

Læs også: Karl William: 10 sange der har defineret mig

Især på ’Skinner’ og ’Foruden at forgude’ brillerede William rytmisk med sin vekslen mellem en opklippet, næsten hakkende levering og klagende melismer, hvilket ledte tankerne hen på en anden af genrens eftertænksomme fyre, nemlig Frank Ocean.

I setlisten var der tydeligvis taget højde for, at de fleste af Karl Williams numre egner sig bedre til steneraftenen end til knæklysfesten, og kortvarigt mistede Karl og co. momentum på ’Tryghed’, der sad fast i samme tempo uden skelnen mellem kompositionens dele.

Læs også: Karl William: Fire koncerter jeg glæder mig til på Roskilde

Timingen for Lord Sivas efterfølgende gæsteoptrædenen kunne ikke have været bedre, og de to århusianere fik sammen publikum op at hoppe. Efter et stille nummer kommenterede Karl William, at det blev lidt kedeligt, men det var en snert af forståelig frygt, som virkede unødig i betragtning af publikums begestring.

Hittet ’Foruden at forgude’ agerede med de indledende trompettoner, der tilbagekaldte åbningsnummeret, en skinnende sløfje på en koncert, der burde give ham en langt større tilhængerskare.

Se alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival HER.

Koncert. Koncert Karl WilliamRoskilde FestivalRising
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af