Kelela – en nutidig reinkarnation af Aaliyah
Som en nutidig reinkarnation af Aaliyah satte Kelela og hendes elektroniske r’n’b nye standarder for, hvad man kan med en mixerpult og en mikrofon. Men selv om Kelela skylder den afdøde sangerinde meget, hvad angår stil og stemme, er hun dog helt sin egen. Med attitudefyldte tekster byggede hun således bro mellem de metaliserede trap-produktioner, som partneren Total Freedom havde nymixet til lejligheden, og sin egen englelydende vokal, der flere steder lød bedre end på indspilningerne.
Konstellationen fandt sit crescendo hen mod slutningen på gennembrudshittet ’Bank Head’, hvor sangerinden satte sig på scenen og næsten kom i øjenhøjde med publikum, selv om hun ramte oktaver, der hørte til i de højere luftlag. Var koncerten stoppet her, havde Kelela sluttet på toppen, men noget uforstående var titelsangen fra hendes mixtape ’Cut 4 Me’ valgt som afslutningsnummer, og fjernede med sin bumpende bas noget af magien.
Det kan dog tilgives taget Kelelas næsten selvudslettende ydmyghed i betragtning, der dog ikke var mere selvopofrende end, at den omformedes til feministisk råstyrke, når hendes sensuelle fremtoning og sjælfyldte fraseringer fik fri leg over den basprægede bund og forførte publikum.
I det hele taget fornemmede man et imponerende nærvær fra sangerinden, der formåede at finde den perfekte balance mellem udad- og indadvendthed – måske fordi det er to sider af samme sag for hende. Det er vist det, man kalder autenticitet.
Se alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival HER.