SBTRKT
Da SBTRKT udgav sit debutalbum i 2011 blev han hovedsageligt anset for at være endnu et navn i rækken af post-dubstep-producere i slipstrømmen af folk som James Blake. Den store forskel var dog, at Aaron Jerome ikke selv sang. Hans force bestod derimod i at levere koncise produktioner, som ikke overskyggede de gæstende vokalister. Den relativt ukendte r’n’b-crooner Sampha lagde vokal til de fleste af numrene, og resultatet var en samling glinsende og farverig fremtidspop.
Valget af gæstevokalister på ‘Wonder Where We Land’ tegner et godt billede af, hvordan SBTRKT har udviklet sig siden debuten. Sampha er med igen, men variationen i typen af vokaler er nu langt større.
Internettets nyeste rapkæledække – den 18-årige Atlanta-baserede Raury, som for nylig udgav sit debut-mixtape, ‘Indigo Child’ – gør nærmest nummeret ‘Higher’ til sit eget. Hans svimlende og intense vers står klart i forgrunden af et varmt og tilbageholdende instrumental-track. Her viser SBTRKT sin evne til at få samarbejdspartnere til at blomstre: Raurys præstation overgår alt på ‘Indigo Child’ og fremviser virkelig den unge rappers talent.
Læs også: Top Track: SBTRKT feat. Raury ‘Higher’
ASAP Ferg er det andet hiphopindspark, selv om ‘Voices in My Head’ ikke umiddelbart er, hvad man ville forvente af et samarbejde med Harlem-rapperen. Jeromes elektroniske produktion komplementeres af både slagtøj og piano, som giver dele af nummeret en jazzet og improvisatorisk fornemmelse. Hertil kommer et hallucinatorisk lyrisk bidrag fra Ferg.
Men der er andre vokale overraskelser på pladen, hvor SBTRKT også gør et strejftog ind i indiepoppens univers. Chairlift-sangerinden Caroline Polachek gæster ‘Look Away’, som har et dystert og næsten freak-folket udtryk. Her går den eksperimenterende instrumentering igen, når både et strygerarrangement og en fremtrædende klaverfigur indrammer Polacheks hypnotiserende vokal. Vampire Weekends Ezra Koenig dukker op på ‘New Dorp New York’, og hans karakteristiske vokal klæder den livlige, funkede og basdrevne produktion som hånd i handske. Selv om det er et af albummets mere minimalistiske øjeblikke, er det utvivlsomt også et af de mest iørefaldende.
Titelnummeret og ‘Temporary View’ med Sampha på vokal lyder præcis, som man kunne forvente – et par funklende, fængende og futuristiske r’n’b-perler.
SBTRKT er med på frontlinjen, når det handler om at forny den elektroniske musik, og på ‘Wonder Where We Land’ afsøger han med eksperimenterende og genreblendende eventyrlighed sublimt nyt territorium.