Marie Key ‘Tænker du vi danser’
– ude i dag
I december var man næsten i tvivl om, hvor Marie Key var blevet af, men så brød hun tavsheden med singlen ‘Fatter det nu’, der igen viste hendes flair for at omhandle kærligheden – denne gang på en mere lys og optimistisk facon.
Som på gennembruddet, ’De her dage’ fra 2012, er Marie Key igen teamet op med sin faste makker og producer, Andreas ’Maskinen’ Sommer, og sammen har de fået tilføjet en portion soul og jazz til det synthpop-univers, man i forvejen forbinder med den krølhårede sangerinde.
Læs om flere spændende februarudgivelser på de følgende sider.
John Carpenter ‘Lost Themes’
– Ude i dag
John Carpenter er mest kendt for sine science fiction- og horrorfilm fra 70’- og 80’erne, hvortil han selv komponerede banebrydende soundtracks. I halen på David Lynchs musikkarriere har Carpenter også fået blod på tanden, og ‘Lost Themes’ er mesternes første album, som ikke er et decideret soundtrack.
’Lost Themes’ kommer dog utvivlsomt til at ligge sig op af Carpenters baggrund som filmkomponist, og de elektroniske kompositioner har baggrund i hans usvigelige kærlighed for sci-fi og minimalistiske scores. Det er mørkt, dystert og filmisk, men for én gangs skyld altså uden en billedside at holde op imod temaerne.
Father John Misty ‘I Love You, Honeybear’
– Ude 9. februar
Det tidligere Fleet Foxes-medlem Joshua Tillman viste på sin fremragende og middelklasserevsende ’Bored in the USA’, at man skal have høje forventninger til hans andet album under Father John Misty-aliasset. »Jeg har virkelig sunget min røv i laser henover hele den her motherfucker«, har Tillman udtalt, og det lader til, at manden bag og hans kritiske syn på sit hjemland kommer til at skinne mere igennem her end på debuten ‘Fear Fun’.
’I Love You, Honeybear’ er et ambitiøst projekt af en udadtil slackende musiker, der her ikke holder sig tilbage fra at kaste sig over strygerarrangementer, trommesoloer, mariachitrompeter og dåselatter.
The Districts ’A Flourish and a Spoil’
– ude 9. februar
The Districts emmer af americana, meloditække, rå vokal og ikke mindst af ungdom med ambitioner på deres første single ’4th and Roebling’ fra debutalbummet ’A Flourish and a Spoil’, og meget passende stammer titlen på førstesinglen fra det vejkryds, hvor bandet parkerede deres van, da de første gang var på tour i Brooklyn.
De fire knægte fra Philadelphia udstråler både nostalgi og varme, og de opløftende guitarer stråler skarpt i måneskinnet, når blues møder garagerock med ungdommens gågpåmod som drivkraft.
José González ’Vestiges & Claws’
– ude 16. februar
Det er syv år siden, at José González sidst udgav et soloalbum med ’In Our Nature’, men efter en tid som frontmand i Junip er han igen klar med ’Vestiges & Claws’, som han har produceret hjemme i sit køkken i Göteborg.
González har udtalt, at albummet vil bevæge sig væk fra den minimalistiske lyd fra ’In Our Nature’, og musikken skulle være inspireret af brasiliansk musik fra 70’erne, amerikansk fol-rock og vestafrikansk ørken-blues. Svenskerens stemme kan ingen tage fra ham, mens det altså skal blive spændende at høre, i hvor høj grad han kan gøre op med sin signaturlyd.
Ibeyi ‘Ibeyi’
– 16. februar
Ibeyis selvbetitlede debutalbum kombinerer kærligheden til to meget forskellige verdener: På den ene side det vestafrikanske folkeslag Yoruba og deres salmesang, på den anden duoens kærlighed til hiphop, jazz og elektronisk musik, fra da tvillingesøstrene Lisa-Kaindé og Naomi Diaz voksede op i storbyen.
Søstrene synger dog på engelsk, men tager deres afrikanske rødder med i et univers, hvor soul og elektroniske musik møder hinanden i et minimalistisk univers.
Joker ’The Mainframe’
– ude 16. februar
Joker slog igennem tilbage i 2009 med singlerne ‘Digidesign’ og ‘Purple City’ og cementerede sin status med debutalbummet ’The Vision’ i 2011. Den engelske producer har siden da været aktiv i klubmiljøet og har effektivt fået udbredt budskabet om purple, hans eget take på en subgenre til dubstep og grime. Nu er Liam McLean, manden bag Joker, endelig klar med et nyt album i form af ’The Mainframe’.
Det er ikke meget, man endnu har hørt fra albummet, men ud fra den bragende single ’Midnight’ er det igen kombinationen af pop og basmusik, som Joker søger mod. ’The Mainframe’ bliver gæstet af vokalister som Zak Abel, Sam Frank og vinderen af X-Faktor i Holland, Rochelle.
Future Brown ‘Future Brown’
– ude 23. februar
Future Brown er måske nye på landkortet, men de fire medlemmer er bestemt ikke nybegyndere på den elektroniske scene. Kvartetten består af Fatima Al Quadiri, J-Cush fra Lit City og sidst men ikke mindst Asma Maroof og Daniel Pineda fra duoen Nguzunguzu, der blandt andet er kendt for deres samarbejde med M.I.A.
Vi havde dem med på vores Breakin’ Sound-liste over de mest spændende nye navne uden for Danmarks grænser, og ovenpå et par stærke singler, der har danset omkring både grime og trap, bliver det selvbetitlede debutalbum altså stedet, hvor man for alvor kan svælge sig i et af tidens mest udforskende navne på den elektroniske scene.
THEESatisfaction ‘EarthEE’
– ude 23. februar
Der er anderledes, abstrakt og funky hiphop på programmet, når den amerikanske duo THEESatisfactions vender tilbage med deres andet album ’EarthEE’. Den skæve duo bestående af rapperen Stasia Irons og sangerinden Catherine Harris-White laver sammen musik, der får tankerne hen på kunstnere som Erykah Badu og Jill Scott, men samtidig er de et bekendtskab, der gør en dyd ud af at lyde som ingen andre.
Det er det hæderkronede indierock-label Sub Pop, som stadig udgiver THEESatisfaction, der sammen med Shabazz Palaces er pladeselskabets udflugt ud i andet end rockens forskellige afstøbninger. Det har været sparsomt med musikalske forsmage, men et nummer som ‘Recognition’ varsler, at duoen stadig laver deres egen lyd i et spændingsfelt mellem soul, jazz, hiphop og electro.
Say Lou Lou ‘Lucid Dreaming’
– ude 23. februar
Miranda og Elektra Kilbey er den australsk/svenske søskendeduo bag Say You Lou, der via to musikere som forældre har fået musikken ind fra barnsben. Duoen har verseret på internettet siden 2012, men ‘Lucid Dreaming’ er altså duoens debutalbum, der med al sandsynlighed kommer til at bestå af fine popperler, der kredser om søstrenes florlette atmosfære, selv om de heller ikke holder sig tilbage fra det mere slagkraftige som singlen ’Games for Girls’.
Say Lou Lou kunne sidste år opleves på Roskilde Festival, og den 25. marts vender de tilbage med en koncert på Loppen.
Læs også: 20 koncerter du skal opleve i februar