Einstürzende Neubauten – kompromisløse støjpionerer
Det var nærmest et komisk paradoks, at koncerten med de tyske industrielle støjpionerer var forsinket i knap en time grundet tekniske vanskeligheder. Deres udgangspunkt har nemlig netop været en kompromisløs hengivelse til ukontrolleret kaos.
Sådan forholdt det sig ihvertfald i bandets unge år. Nu har de en lang og musikalsk bredt favnende karriere bag sig. Som ankermand Blixa Bargeld med tør diktion konstaterede, da gruppen endelig fik lov at gå på: »Når man har optrådt på scener i 35 år, kan intet længere overraske. Man har set det hele«.
Det var et mere reflekteret møde med de aldrende legender, det tålmodige publikum fik at høre. De lagde fra land med den afdæmpede ’The Garden’ med spøgelsesagtige keyboards, og den timelange optræden var i det hele taget domineret af repetitive lydcollager og spoken word-sekvenser med de ambiente ’Dead Friends (Around the Corner)’ og ’Unvollständigkeit’ som omdrejningspunkter.
Undervejs blev indtil flere af berliner-ensemblets opsigtsvækkende arsenal af hjemmelavede instrumenter bragt ind på scenen – heriblandt den såkaldte The Angel, en metallisk anordning der ligner englevinger og fungerede som industrielt-klingende percussion i ’Let’s Do It a Dada’.
Mod slutningen accelererede støjdronerne voldsomt i lydbilledet, men desværre havde den lange forsinkelse lagt en dæmper på publikum, der aldrig helt syntes opslugt af koncertens unikke udtryk.