Mew – triumferede som trio på Roskilde Festival
Det var med nyheden om, at en fjerdedel af et af Danmarks bedste rockbands – guitarist Bo Madsen – netop har forladt skuden, at Mew skulle bevise, at de var værd at blive længe oppe for at opleve.
Og det lykkedes. Med ’Witness’ og ’Satellites’ fra bandets nye album, lagde de fra land som en orkan, der blæste fra et sted, hvor få bands har været før. Dog var det først med ’Special’s drivende beat, som blev sendt af sted så overvældende som en Tuborg i en ølbong, at Dyrskuepladsen for alvor eksploderede.
Bakket op af et flot videoshow og med Mews særegne følsomhed intakt, lykkedes det frontmand Jonas Bjerres englefalset, som aldrig har lydt bedre, Johan Wohlerts rockstjernebas, Silas Graaes enestående trommespil og den nye mand, Mads Wegners labyrintguitar, ikke bare at skabe en fest, men også øjeblikke af den samhørighed, man ikke finder andre steder end på Roskilde Festival.
Da ’The Zookeeper’s Boy’ og ’The Night Believer’ fulgte, var det de færreste, der, ja, ikke længere troede på natten og dens magi. Og med øvrige træffere som ’Am I Wry? No’, ’156’ og ’Snow Brigade’ kunne Mew – uden nogen overraskelser undervejs – sejle overbevisende sikkert i land.
Alt sammen for, som ekstranummer, at slutte af med hymnen ’Comforting Sounds’, der blev modtaget med åbne arme og lykkelige smil fra et træt, mæt og ovenud tilfredsstillet publikum.
Se hele vores omfattende dækning af Roskilde Festival HER.