Ought – lidt for forfinet skrammelrock
Som et lyn fra en klar himmel sneg Oughts album ’More Than Any Other Day’ sig ind på diverse årslister sidste år. Og når man ser, hvor helstøbte og samspillede canadierne er med kun ét album bag sig, forstår man hvorfor.
Deres henslængte art-punk leder tankerne hen på Televisions stramme guitarfigurer, ugidelige Pavement og tidlig David Byrne. Ikke mindst på grund af bandets ranglede forsanger, Tim Beeler Darcy, der snakker om løst og fast henover finurlige, skiftevis spurtende og slackede trommerytmer, som på de yderst dansable ’Pleasant Heart’ og ’The Weather Song’, der åbnede rockfesten foran Pavilion-scenen.
Desværre udeblev den eksplosivitet og flabethed, der gør pladen så fængende, i deres live-optræden, der blev en lidt for forfinet og veltimet omgang skrammelrock, hvor man ikke for alvor mærkede den generelle utilfredshed med tilværelsen, der driver de rastløse opsange til revolution. For mange lange jams tog modet fra de post-Muse eller -Mastodon sløve festivalgæster.
Og selv om man fik det ene hit, ‘Habit’, der for alvor viser bandets enorme potentiale, så savnede man virkelig det andet, titelnummeret ‘More Than Any Other Day’, der også er et pragteksempel på den finurlige sangskrivning, der gør Ought til noget helt særligt.
Se hele vores omfattende dækning af Roskilde Festival HER.