Soak – skrøbeligt nærvær
Det var ikke til at mærke på det nordirske stortalent Bridie Monds-Watson, der under kunstnernavnet Soak tidligt torsdag aften entrede Roskildes mest oversete scene, den intime Gloria, at hun kun er 18 år.
Efter en imponerende åbning, der fik selv de største og fuldeste mænd til at tie stille og bare lytte, hilste Watson upåvirket på et lettere måbende publikum med et kækt what’s up? og begav sig, flankeret af sine to venner på henholdsvis trommer og guitar/elektronik, ud i den fantastiske ‘Blud’.
Bevæbnet med en guitar og en stemme, der ubesværet bevæger sig fra engleblid og knivskarp falset til en ru og raspende insisteren påkaldte den lille pige med det viltre hår sig Glorias udelte opmærksomhed og fastholdt publikum i et skrøbeligt, men dog umådelig stærkt singer/songwriter-univers.
Det var blottet for ironi og distance, men proppet med ægte følelser, oneliners og melodier, man ikke sådan lige ryster af sig. ‘B a noBody’ blev leveret i en stram, insisterende version, mens sange som ‘Sea Cratures’ og ‘Reckless Behaviour’ – med linjen ‘most of the things you told me, you probably stole from online poetry’ – fik lov til at klinge, svæve og forplante sig i såvel hjerter som ører hos det begejstrede publikum, der blev sendt videre på festivalen en smuk oplevelse rigere.
Se hele vores omfattende dækning af Roskilde Festival HER.