Miley Cyrus var søndag nat vært på MTV’s Video Music Awards, hvor hun blandt andet annoncerede et nyt album, mens hun ustandseligt skiftede outfit. Chance the Rapper var ikke begejstret og postede en række tweets, der kommenterede på hendes optræden, deriblandt hendes falske dreadlocks og hendes brug af ordet »mammy«.
»Mammy« er sprogligt en variation af »mommy«, men betegner også de sorte kvinder, der under slavetiden i USA var ansat som børnepassere eller hushjælpere hos hvide familier i Syden. Det er en arketype i sorte menneskers historie, og ordet bærer derfor en stærkt historisk og racialt betinget betydning. Ligeledes har dreadlocks historisk været forbundet med andre folkefærd og kulturer end den kaukasiske, som Cyrus tilhører.
Når mennesker, i dette tilfælde Miley Cyrus, der ikke har et tilhørsforhold til en given kultur, men alligevel benytter sig af denne kulturs udtryk, kaldes det kulturel appropriation. Det er ikke første gang Miley Cyrus beskyldes for dette.
Efter sin meget opsigtsvækkende optræden til VMA-showet i 2013, hvor Miley Cyrus twerkede op ad Robin Thicke til ’Blurred Lines’, blev det efterfølgende diskuteret hvordan Miley benytter sig af artefakter fra sort kultur i promoveringen af sit nye image. Twerking har en lang historie indenfor sort kultur, og da Miley gik i studiet for at finde en single (den der blev til ’We Can’t Stop’), skulle hun have sagt: »I want urban, I just want something that just feels black«.
Det er altså en længere diskussion om historie, kulturelle udtryksformer og racisme, som Miley Cyrus skriver sig ind i. Og det faldt Chance the Rapper for brystet under søndagens VMA-show.
The dreads <
— Chance The Rapper (@chancetherapper) August 31, 2015
I think shorty said “my real mammy” <
— Chance The Rapper (@chancetherapper) August 31, 2015
“Mammy” pic.twitter.com/kuwgo2lsNm
— Chance The Rapper (@chancetherapper) August 31, 2015