Ingen tjekkede deres telefoner under eminemt koncert fra Unknown Mortal Orchestra
Der er et særligt bånd mellem Danmark og Unknown Mortal Orchestra. Ruban Nielson (som i øvrigt selv har danske aner) har omtalt bandets koncert på Roskilde Festival 2013 som deres bedste nogensinde, og kærligheden var bestemt til at tage og føle på denne lørdag aften, hvor et jublende Lille Vega tog imod det synligt taknemmelige ensemble.
Koncerten havde været udsolgt i månedsvis og hyppige tilsagn om, at ’we love you Ruban!’ virkede overvældende på den generte frontmand, som trods anerkendende smil og vink gennemgående kommunikerede via sin guitar og effektpedaler.
Samme aften blev der afholdt Copenhagen Psych Fest andetsteds i byen, og det havde været oplagt med Unknown Mortal Orchestra på programmet, for den Portland-baserede kvartet excellerede i bredspektrede psykedeliske klangfarver med forrygende jams, temposkift og groovy interaktion – blandt andet noget så umiddelbart outdated som en trommesolo i ’How Can You Luv Me’ virkede helt som det skulle.
Med tilføjelsen af Quincy McCrary på keyboards har musikken fået en orkestral dimension, som i live-sammenhæng fusioneredes glimrende med Nielsons effektindsvøbte strengearbejde, og de to musikere skiftedes til at gå på ekvilibristisk soloridt gennem materialet – blandt andet i ’Multi-Love’, ’Ffunny Friends’ og ’So Good at Being in Trouble’ med såvel elektrisk sitar, jazzede pianoløb og synthsolo. Sidstnævnte cementerede i øvrigt publikums hjertevarme hengivelse til bandet med fællessang og forelskede par i øm, vuggende omfavnelse.
Udover at accentuere bandet som en eminent velspillende enhed, har Unknown Mortal Orchestras besætningsopgradering til kvartet ligeledes muliggjort, at Nielson kan træde mere i karakter som frontmand. I ’Stage or Screen’ gik han overraskende ned gennem salen og stillede sig op i baren og fremførte nummeret derfra.
Koncerten sluttede med en yderst medrivende version af ’Can’t Keep Checking My Phone’, men sangens registrering af vor tids tendenser var mærkbart fraværende denne aften, hvor publikums blikke og fokus konstant var rettet mod scenen.
Læs anmeldelse: Unknown Mortal Orchestra ‘Multi-Love’