Med albummet ‘The Limber Real’ er Veto-frontfigur og musikalsk altmuligmand Troels Abrahamsen debuteret som pianocrooner under det nye alias Exec. Der er i den grad blevet trukket en streg i sandet mellem før og nu, og tilbage står han væbnet kun med sin skrøbelige vokal, få effekter og et sæt tangenter.
»I forbindelse med arbejdet med Exec har min producer, Mikkel Bolding, og jeg forsøgt at lade os inspirere af andre komponister og musikeres tilgange til sangskrivning, udtryk og indspilning. Der er flere, der har betydet noget for udformningen, men det klart de fem her, der har præget projektet mest«, siger Abrahamsen.
Læs om hans inspirationskilder forneden og få tips til, hvor du skal starte med de enkelte kunstnere
1. Mark Hollis
»Mark Hollis lavede én plade som solist efter tiden i Talk Talk. Den hedder slet og ret ‘Mark Hollis’ og er en stor lydoplevelse, ikke mindst i tilgangen til optagelse. Rummet og indfangningen af fremførelsen er i højsædet, og det er netop den tilgang, vi har haft som grundpræmis for optagelsen af ‘The Limber Real’«.
Hør først: Hør hele pladen fra ende til anden«.
2. Jaques Brel
»På et ret tidligt tidspunkt i processen besluttede jeg mig for, at der skulle være plads til dramatik og dynamik i fremførelsen af sangene. Jeg kiggede derfor til den belgiske crooner Jaques Brel, som jeg synes mestrer begge dele til perfektion med spyt, savl og blafrende drøbel i hver en strofe«.
Hør først: »’Ne Me Quitte Pas’, ‘Ces Gens-là’«.
3. Richard Dawson
»Der er noget sindssygt spændende i Dawsons måde at vrænge sine sange ud på og den umiddelbare måde, han præsenterer dem på. Tilstedeværelsen og fortællingen er i højsædet hos Dawson, en unik sangskriver og musiker«.
Hør først: »’Nothing Important’, ‘We Picked Apples In A Graveyard Freshly Mowed’, ‘Poor Old Horse’«.
4. Philip Glass
»I den her forbindelse har især Philip Glass’ ‘Solo Piano’-plade været en stor inspiration for arbejdet med klaveret. Evnen til at afmåle og servere enkle, men aldrig simple, kompositioner på en følsom og personlig måde har været noget at stræbe efter«.
Hør først: »’Mad Rush’«.
5. John Martyn
»Hvis der er et ord, der kan indkapsle John Martyns meget brogede body of work, så må det være ‘sjælfuldhed’. Den sjælfuldhed har jeg forsøgt at finde i mit eget materiale og i fremførelserne af det. Når man arbejder med enkle midler, så er det enormt vigtigt, at der er tilstedeværelse i fortolkningen – det mestrede John Martyn til perfektion«.
Hør først: »’Solid Air’, ‘Spencer the Rover’, ‘Go Down Easy’«.
‘The Limber Real‘ er ude nu, og Exec kan blandt andet opleves live på årets Spot Festival.