Guns’ drømmende synthpop fik aldrig lov at lette på Roskilde Festival
I fin kontrast til sit hårdtslående pseudonym laver 24-årige, norskfødte Gunhild Jarwson Tekle sart og drømmende synthpop, der har ikke så lidt til fælles med Chvrches, El Perro Del Mar og Beach House. På de to sange, hun indtil videre har udgivet, er Guns imidlertid mere i dansehumør end sidstnævnte Baltimore-duo, hvilket også kom til udtryk under hendes koncertdebut på Roskilde Festival, men trods fine takter lettede settet desværre aldrig rigtigt.
Tekle var flankeret af et backingband på fire mand, der betjente henholdsvis trommer og drumpads, keyboards, bas, guitar og synthesizere. Generelt fik de glitrende, stjernekiggerpåkaldende synths masser af plads – lige fra åbningsnummeret, hvor en tropisk stemning blev slået an. Det hele blev forstærket af bølgende visuals og koncertens kvindelige hovedperson, der klædt i et sommerligt gult sæt og solbriller skiftevis dansede med sig selv, sippede af sin dåseøl og spiste af noget, der lignede en blodappelsin.
På trods af sin coolness fremstod Tekle desværre lidt reserveret og uinteresseret i at interagere med det smådansende publikum. Koncertens største problemer var imidlertid tekniske, for lydbilledet, der i studieversionerne fremstår æterisk, men stadig med masser af bid, blev skæmmet af en rungende bas og tilmed en virkelig uskøn skratten, der især spolerede indiehittet fra sidste efterår, ’Ricochet’.
Bandet var tydeligvis opmærksomme på lydproblemerne, men skønt fyren på guitar og synths yderst til højre manede til dans og klappen i takt, efterlod koncerten desværre et lidt ufokuseret indtryk.
Læs også: Roskilde Festival: Seks koncerter du ikke må misse mandag