The Last Shadow Puppets’ selvsikkerhed skinnede om kap med brylcremen

Alex Turner er en gennemført rockstjerne. Det vidste han udmærket godt, da han nonchalant og med selvsikkerheden skinnende om kap med brylcremen sang ‘Used To Be My Girl’ med blikket fæstnet på pigerne, der havde samlet sig på første række ved Orange Scene.

Han havde skam også et stabilt og omfattende hold i ryggen, da The Last Shadow Puppets gav en lille times lektion i cinematisk alternativ popmusik. Ud over den klassiske rockbesætning havde bandet medbragt strygermusikanter, som draperede melodierne med den helt rette schwung.

Gælden til store filmkomponister som Ennio Morricone og John Barry var tydelig i ‘My Mistakes Were Made For You’ og ‘The Age of the Understatement’, og den omfattende instrumentering gav de to frontmænd lejlighed til at accentuere den dramatisk anlagte musik med ekspressivt kropssprog. Hvor Turner svajede de fleksible hofteskåle som en krydsning mellem Elvis Presley og Future Islands’ Samuel Herring, dyrkede Miles Kane flabede glamrock-attituder.

Det føjede et charmerende skær af løssluppenhed til seancen. Man kunne mærke at de to karismatiske spasmagere hyggede sig, og der blev da også plads til et muntert øjeblik, da Turner sang fødselsdagssang for bandets bassist, Zach Dawes.

Turner og Kane komplementerede hinanden glimrende i såvel solospots som fællessang, hvor ‘Sweet Dreams, TN’, den energiske ‘Bad Habits’ og et cover af The Falls ‘Totally Wired’ var blandt højdepunkterne i den korte koncert.

Man kunne spore en vis overraskelse blandt ansigterne i publikum, da The Last Shadow Puppets takkede af efter blot 55 minutter. De var til gengæld givet godt ud og man forlod pladsen foran scenen lige dele underholdt og musikalsk beriget af to sympatiske lads.

The Last Shadow Puppets. Koncert. Roskilde Festival, Orange Scene.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af