Hold up! Er det hende, der er ‘Becky with the good hair’?
Rolig nu. Nok har hun en udmærket manke, men der er hverken basic bitch eller bey-trayer at spore i Diana Gordon. Til gengæld var det ganske rigtigt Gordon, der smedede den omtalte linje fra Beyoncés ‘Lemonade’-hit ‘Sorry’, som startede en verdensomspændende heksejagt på den fiktive frøken Becky.
Men foruden at have forfattet materiale til både Bey og blandt andet Jennifer Lopez, Mary J. Blige og Flo Ria, har Gordon også haft smæk på solokarrieren samt med gruppen The Righteous Young. De sidste 12 år har hun under navnet Wynter Gordon redet på 00’ernes glade dancebølge og leveret sukkerbelagt girlpower-EDM-baskere. Som en lettere vag Gwen Stefani-kopi toppede hun med semi-stupide tracks som ‘Dirty Talk’, ‘Til Death’ og ‘Buy My Love’ de amerikanske dance-hitlister.
Wow. Du kan jo ikke engang overbevise dig selv om, at hun er fed?
Jo, det kan du tro. Der skete nemlig en helt fantastisk forandring med miss Gordon tidligere på året. Den Queens-fødte og Jamaika-opvoksede sangerinde gav nemlig slip på sit dance-pumpede, management-iscenesatte alias. Hun »tørrede det af som udtværet makeup efter en lang nats fest«, som hun så fint formulerede det i et følsomt digt via sin Instagram-profil. Hun er ikke længere Wynter, og hendes kunst er ikke længere dikteret af nogen eller noget. Nu er hun Diana Gordon, som der på dåbsattesten står, og hendes stil er brutalt sej: Selvsikkert soulfuld, ruskende, rivende og rocket r’n’b. Der er stjernekrummer i den relancerede r’n’b-diva, og det blev slået fast med syvtommersøm, da hun sidste uge gjorde sin tv-debut med en ærefrygtindgydende cool optræden hos Colbert med sin nye single ‘Woman’.
Arh, helt ærligt. Lader du dig stadig rive med af talkshow-optrædener med overivrigt begejstrede værter?
Nu var det jo ikke Jimmy Fallon, hun gjorde begejstret. Det var Stephen Colbert og sandsynligvis alle hans seere, for med hendes rå ‘hvis Diana Ross havde været en regulær rockstjerne’-Prince/Sheila E.-agtige udtryk og den drevent hæse, store stemme, hun både skolet og selvsikkert slynger omkring sig, kan man næsten ikke undgå at blive revet med. Begejstringen kan desuden både tilskrives ‘Woman’ samt den foregående flabede, storstilede og ualmindeligt fængende single ‘Legend Of’.
Jeg er blevet revet med – lad hende sætte kløerne i mig!
Forståeligt! Foreløbig er der dog kun ‘Woman’ og ‘Legend Of’, du kan rive anlægget midt over med, men det skulle være højst mærkværdigt, hvis ikke den netop revitaliserede Gordon 2.0 ikke skulle være klar til at erobre langt mere end blot dig og Colbert snarest. Hun har desuden netop sat sine kragetæer på en pladekontrakt med 4AD (der har blandt andre Grimes og Bon Iver i stald), så der er garanteret masser af mere Diana Gordon i vente.
Læs også: Kom med bag scenen på Beyoncés visuelle ’Lemonade’-album