Charlotte Day Wilson kan sin modne Sade-soul til fingerspidserne
Canadiske Charlotte Day Wilson lander med sin dybe, men kvindelige vokal og sans for forsigtigt afdæmpede kompositioner lige ind i tidens eftertænksomme soulbølge. Mens stjerner som Beyoncé, Frank Ocean og Solange omfavner den afdæmpede r’n’b fremfor de svulstige hitproduktioner, skaber Charlotte Day Wilson en ligesindet slags nedtonet, inderlig soul – blot hjemmeproduceret i sit soveværelse i Toronto, langt væk fra dyre studier og lige så dyrere producere.
Ligesom Mike Milosh fra Rhye har Wilson en unik evne til at lyde som både mand og kvinde, sagte og feminin det ene øjeblik, og sensuel og Sade-klingende det andet. Den fremragende gennembrudssingle ’Work’ er med sit underspillede orgel og sørgmodige vokalharmonier stearinlysdirrende gospel af fineste skuffe, der beviser, at Wilson forstår sig på smagfulde og virkelig stemningsskabende lyduniverser med få, afmålte virkemidler.
’After All’ og ’Where Do You Go’ lyder derimod (endnu mere) umiskendeligt som Rhye – eller Sade, for den sags skyld – med den tvetydige vokal og underspillede soullyd, hvor horn, fingerknips, piano og lidt percussion sætter en smagfuld stemning. Der er ikke en finger at sætte på vellyden, produktionsevnerne eller den behagelige vokal hos Wilson, men det bliver samtidig også eneste anke på ’CDW’s seks numre.
Som lytter svømmer man hen i en fløjlsdyne af vellyd og en modenhed, der ligger langt over canadierens 23 år, så tankerne til tider leder hen på underlægningsmusik til et elegant middagsselskab fremfor en virkelig fængslende lytteroplevelse. Med en anelse mere kant i produktionerne kan Charlotte Day Wilson blive en glimrende leverandør i sensuel soul helt på højde med forbillederne.
Kort sagt:
Charlotte Day Wilson kan sin smagfulde, modne soul i stil med Rhye og Sade til fingerspidserne. Til tider savner man lidt kant i de fløjlsbløde produktioner, men herudover er der ikke en finger at sætte på canadierens perfekt afmålte virkemidler.