Noah Carter: Spot-weekendens bedste privatfest
Når du får blå mærker af at stå i kø en time inden koncertstart med en relativt ny kunstner, så ved du, at hypen er gået i forvejen. Især når den givne kunstner kun har udgivet tre numre.
Men Noah Carter er ikke hvilken som helst Spot-debutant. B.O.C.-rapperens ry var allerede mytisk i hiphopkredse, inden han udgav sit første track sidste år, og siden har både musik og shows indfriet – hvis ikke overgået – alle forventninger.
Frygten for at skulle bevidne et hiphopshow med en debutant med præmature nykker var heldigvis overflødig. Sjældent er en scene blevet indtaget med så uprætentiøst nærvær og uforfalsket spilleglæde. Fra første buldrende beat startede Noah Carter weekendens største, mest inkluderende og sprudlende privatfest.
Dj-pulten blev kyndigt bestyret af Oh Boy!, der på backingtrackene sikrede den nødvendige platform, Carter driblede hen over efter forgodtbefindende. Det lykkedes halvdelen af tiden, hvor linjerne rullede lækkert over tungen med skudsikker r’n’b-inficeret rytmesans og selvsikkert flow, mens resten af linjerne blev nedprioriteret (eller i hvert fald forholdsvis falsk leveret) til fordel for festen.
Prioriteringen af værtskab frem for vokalpræstation var en anelse skuffende. Det stærke Jens Ole McCoy-producerede r’n’b-track ‘Come Alive’ og den æggende ‘Do You’ savnede sin crooner og måtte tage til takke med en hypeman. Til gengæld en så overbevisende en af slagsen, at man ikke kunne nå at være skuffet mere end et par sekunder af gangen, inden Carter brød ud i et varmt smil og med sin ADHD-energiske scenepræsens overvandt sit publikum.
Med energien intakt nåede Carter til vejs ende med et nyt nummer, der spåede om mere solidt sangsnedkeri og hitpotentiale i horisonten. Selv om selve fremførslen til tider var undervældende, var festen indiskutabelt overvældende, og heldigvis skinnede det klart igennem, at Carter besidder et talent, der var værd at være hypeman for.
Læs også: Hold øje med Noah Carter: »Når jeg når til track 50, er det game over«