ML Buch på Roskilde Festival: Selvsikker seance af atmosfærisk lo-fi-rock
At ML Buch valgte at afslutte sin koncert på Rising-scenen med den introverte og slæbende ‘Teen’ var en vovet disposition, men ikke desto mindre et valg, som understregede, at hun er dybt forankret i en sikker tro på egne evner og virkemidler. Hvilket kom klart til udtryk gennem den knap 45 minutter lange seance af atmosfærisk lo-fi-rock.
I studiesammenhænge opererer københavnske Marie Louise Buch i egen majestæt, men på Roskilde Festival havde hun allieret sig med tre musikere, som eleverede de gode takter overbevisende og med dynamisk afveksling. Bassisten Ida Duelund Hansen var et aktiv med smilende energi og en organisk puls, som på glimrende vis kontrasterede de mere sfæriske klangflader fra keyboardspiller Anja Tietze Lahrmann.
Buch og hendes live-musketerer åbnede med et instrumentalt præludium, som givetvis skulle lokke folk frem foran scenen. Det virkede efter hensigten, og stadigt flere stimlede sammen og lod sig drage af en koncert, som var en velfungerende opbygning mellem afdæmpede passager og ekspressive momenter. Særligt indtagende var den slæbende ‘Hug’, ‘This Far’, som vekslede mellem rytmisk fremdrift og bølgende synth-oceaner, samt de krautrock-hypnotiske ‘Flow’ og ‘Everybody Needs’, der tegnede sig for aftenens højdepunkter.
Her var ingen vaklende usikkerhed, men en kunstner, som tydeligt hvilede i sig selv og stolede på sit stærke udtryk. ML Buch leverede en Roskilde-debutkoncert af den slags, som er en sand fornøjelse at overvære.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival