Roskilde Festival: Clams Casino skabte en selvsikker genrecollage
Michael Volpe er en vigtig del af maskineriet bag flere amerikanske rapartisters succes, men når han selv står bag pulten, er det under navnet Clams Casino. Torsdag eftermiddag pakkede han flere af bagkatalogets sikre vokalperler nænsomt ud én efter én som fra et tykt, bastungt lag bobleplast.
Volpe gik på med en samling korte, instrumentale samplinger, der vækkede publikums nysgerrighed fra begyndelsen og fik samtlige fødder til at flytte sig efter de skarpe Vince Staples-bangere ’Norf Norf’ og ’All Nite’. Kort efter kølede han stemningen af i en bølge af melankolsk synth, der blev understreget af højdepunkter fra hans egen produktion. Basarmen fik et kort hvil i de lyse molskalaer, der hører til hans houseprægede bagkatalog.
Det var forfriskende at få et indtryk af Clams Casinos eget musikalske ståsted, som han lod flyde i generøse strømme fra pulten i perioderne med disharmoni og growl, afløst af trommemaskinens skrabede pulsslag. De melodiske spor kørte i en konstant vekselvirkning med pirrende, iskolde drops, der fik jorden til at brænde under gummistøvlesålerne.
At Volpe også mellem de periodiske raves fik vævet mere lettilgængelige, vokale indslag ind i deres fulde længde, gjorde koncerten til en stram overskudsforestilling af lysende synthklange og hiphopenergi. Hans urokkelige kontrol med publikumsstemningen forhindrede ham dog ikke i at lukke lidt op for godteposen. Koncerten fik sit overraskende peakpoint gennem et selvsikkert, disharmonisk remix af Sias ’Elastic Heart’, som efterlod pladsen med følelsen af at have overværet en elektronisk feinschmecker.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival