Vera har med de to singler ‘In And Out Of Love’ og ‘Falling’ fået skabt sig et ret unikt univers. Den danske producer blander skarpe, ‘kolde’ synthflader med varmere, rundere klange fra spansk guitar, saxofon og underliggende percussion – en æstetik, der henter inspiration i halv-kitschet cafémusik og de palmevuggende Café del Mar-compilations.
Bag kunstnernavnet gemmer sig 26-årige William Asingh, som absolut ikke kan siges at være ny i branchen. Han har arbejdet sammen med navne som Liss, Soleima, Off Bloom og Goss, og så var han desuden også en del af rockbandet Kiss Kiss Kiss, som gik i opløsning i 2012. Efter at have holdt sig i kulissen i mange år, udgav Asingh i maj sin første solosingle under navnet Vera, og tracket blev sågar kåret til P3’s Uundgåelige, ligesom Gorillaz’ Noodles tilføjede nummeret til sin personlige Spotify-playliste.
‘In and Out of Love’ er et anderledes popnummer med et insisterende saxofontema, der næsten tager én tilbage til de tidlige 00’ere. Det er bestemt også tydeligt, at der er hentet inspiration fra netop dette årti i hele Veras visuelle udtryk. De to singlers artwork emmer af 00’erne, og videoen til ‘In And Out of Love’ har en slående lighed med slut-90’er-serien ‘Taxa’.
På andensinglen ‘Falling’ med den norske sangerinde Okay Kaya som gæst (ud over en unavngiven sanger, der er med på begge Veras singler), er der skruet op for sydhavsø-stemningen med en karakteristisk spansk guitar og detaljerig percussion. Buena Vista Social Club og Lisa Ekdahl har også lagt inspiration til nummeret.
For Vera venter en håndfuld koncerter i efteråret, hvor han skal spille en showcase i London og to koncerter herhjemme. Den 5. oktober spiller han med sine musikalske legekammerater School of X, Vasco og Goss i Lille Vega, og den samme konstellation kan du opleve den 6. oktober på Radar i Aarhus.
Du har samarbejdet med en masse forskellige kunstnere om deres musik. Hvordan arbejder du, når du bare er ‘Vera’?
»Jeg arbejder sammen med en af mine rigtig gode venner. Han kommer med mange af melodierne til sangene, mens jeg står mest for produktionen. Men jeg arbejder også sammen med en del andre. Måske får jeg én til at skrive et omkvæd, og så kan der være en anden, der er bedre til at skrive et vers. Jeg synes, det er en god måde at lave musik på, for folk arbejder ikke med deres ego, de arbejder bare for at få det bedste produkt. Og det er sådan, jeg synes, det skal være«.
»Jeg har produceret så mange forskellige ting fra forskellige verdener, og jeg har ikke lavet noget solo før, fordi der altid har været så mange andre verdener at droppe ind i. Pludselig var der bare en verden, der var så klar og som ikke fandtes endnu, at jeg var nødt til at tage fat om den selv«.
Hvordan føles det at udgive noget i dit eget navn?
»Det føles vildt godt. Selve det, at det er i mit navn, prøver jeg at lade være med at tænke så meget på. Bagsiden af at være en artist er, at man hele tiden har et ansvar for, at det går godt, og jo mindre jeg tænker på det, jo federe har jeg det med det. Jeg er selvfølgelig vildt glad, når folk kan lide det, og der er folk, der støtter op om det, men jeg prøver også at tænke så lidt på det som muligt. Ellers bliver jeg bare træt af det«.
Hvorfor hedder du egentlig Vera?
»Det var noget, jeg fandt på, da jeg boede i Italien med en af mine gode venner, hvor vi kom til at snakke om, at mange producere hedder sådan nogle ‘mande-agtige’ ting. Næsten gamer-agtige. Skrillex og Bloodpop, for eksempel. Producerverdenen er ret ofte blevet forbundet med nogle lidt mørke rum og noget lidt uhumsk – tomme colaflasker og sådan noget. Vi kunne godt tænke os, at det blev forbundet med noget pænt. Noget feminint og noget med klasse. Det er meget random, men jeg synes bare, Vera var et sygt flot kvindenavn«.
Din første single ‘In and Out of Love’ er, har jeg læst, inspireret af tv-serien ’Taxa’ og en 00’er-vibe. Hvad er dine tanker om ‘Falling’?
»Numrene kom meget i et rap. Der opstod ligesom tre sange, som jeg forfulgte, og det var netop i en periode, hvor jeg havde set rigtig meget ’Taxa’. Der er en scene, hvor Anders W. Berthelsen kommer i problemer og begynder at være inde på en bar med sådan nogle narkodrenge. Det er det, jeg har set for mig – sådan nogle typer, der sidder på de her caféer. De har siddet og set supersmarte ud og lignet nogle hurtige forretningsfolk. ‘In and Out of Love’ og ‘Falling’ har meget de samme billeder. Det er det univers, jeg tripper over. I ‘Falling’ har jeg prøvet nogle tropiske elementer af med guitar og percussion, som musikalsk kommer fra et andet sted end ‘In And Out For Love’«.
Hvordan fik du Okay Kaya med på ‘Falling’?
»Vi havde lavet nummeret, og det manglede et C-stykke. Jeg kunne godt lide tanken om at få hevet folk ind for at synge på deres oprindelige sprog og havde hørt et nummer med Kaya, som hedder ‘Durer’, der bare lød helt vanvittigt. Så nært. Hun synger helt vildt dybt, næsten slidt, og samtidig vildt fint. Jeg sendte hende instrumentalen, og så lavede hun tekst og melodi til hele sangen. Jeg brugte det C-stykke, hun havde skrevet, men bruger egentlig også meget af resten, når jeg spiller live«.
Er der noget særligt, du ser frem til lige nu?
»Jeg haft nogle måneder hvor jeg mest har produceret for andre, og nu skal jeg bare i gang med flere Vera-sange. Jeg har nogle liggende, som er en lille smule hårdere. Mere klubagtigt. Jeg ved sgu ikke. Jeg skal bare lave sange og spille – det er det. Men det er også det bedste«.
Læs også: Hold øje med: Hollandske Klynes electrosoul