Overlegne Daniel Caesar fortryllede Koncerthuset
At sige at nogen er wise beyond his years er egentlig en lidt irriterende vending, der på mange måder undervurderer unge menneskers kunnen og viden.
Men canadiske Daniel Caesar har siden 2014 imponeret med sin melodiske r’n’b i en sådan grad, at man ikke kan lade være med at tænke: Er den her fyr virkelig ikke mere end 22 år gammel?
Hans smukke tekstunivers, overlegne musikalitet og fantastiske vokal kan man ikke sætte en finger på, og det samme gjaldt koncerten i Koncerhusets Studie 2 lørdag aften. Med en lethed, der sjældent har set sin lige, lagde han blødt og elegant publikum ned med numre fra ep’erne ‘Praise Break’, ‘Pilgrims Paradise’ og den fantastiske ‘Freudian’ fra sidste år.
Caesar skød koncerten i gang med ‘Blue Jeans’ fra ‘Praise Break’ (og fyrede desuden op for en gang røgelse på scenen). Herefter smøg han sig ubesværet igennem et set med heltesoloer på ‘Hold Me Down’ og ‘Take Me Away’ og nedtonede, intime øjeblikke som på den fine ‘Transform’.
Allerede fra andet nummer, den underspillede kærlighedshymne ‘Best Part’, bød Caesar det veloplagte og bestemt også velsyngende publikum ind i sit univers med fællessang og inddragende bemærkninger under numrene.
Selvom mange af de langsomme, nedtonede r’n’b-numre umiddelbart kunne lægge op til indadvendte og følsomme koncerter, var det en udadvendt, smilende og overskudsagtig Caesar, der indtog scenen og skabte en uhøjtidelig, festlig lørdags-stemning.
Ud over at agere underspillet showman for publikum havde han overlegen kontrol over sit skudsikre band og jonglerede de to roller ubesværet under hele koncerten, der sneg sig op på en helt perfekt times varighed. Hele vejen igennem var Caesar på toppen af sit game med en dragende karisma og en imponerende, legesyg vokal, der ikke på noget tidspunkt vaklede det mindste.
Allersmukkest var koncertens sidste numre, ‘We Find Love’, der endnu en gang bød på et syngende publikum, og den jazz-standard-lignende kærlighedsballade ‘Blessed’, hvor et mislykket klappeforsøg fra publikum fik Caesar til at grine overbærende gennem nummerets virkelig fine ord.
Helt perfekt afsluttedes hele molevitten med ekstranummeret ‘Get You’, der åbner ‘Freudian’-albummet, og som til koncerten havde fået en næsten stadionagtig outro med smæk på trommerne og en god del bas-licks.
Koncerten var i den grad et himmelsk match mellem et ivrigt og gavmildt publikum og en lige så gavmild performer, der virkelig formåede at skabe en opløftende fællesskabsfølelse og samtidig demonstrere sin kæmpe musikalske overlegenhed.
Forhåbentlig er det ikke sidste gang, at Daniel Caesar sætter fod på dansk jord – han nåede trods alt også at smide en del rosende ord efter København mellem numrene – og efter koncerten i Studie 2 bliver man næsten helt blød i knæene ved tanken om, hvor godt Caesars fortryllende r’n’b-show ville gøre sig på en af sommerens festivalscener.
… Please?