Hong Kong leverede lækre, men usikre stileksperimenter på Spot Festival
I bragende forårssol tog fem unge gutter et velstemt Aarhus Volume et smut til Hong Kong. En tur, hvis både fordel og ulempe bestod i, at den blev foretaget ad snørklede stier frem for den lige landevej.
Hong Kong tog hul på settet med en lækker, instrumental shoegaze-klingende intro, der gik direkte over i det charmerende gennembrudshit ’Blomster og porcelæn’. Herfra spillede Vellness-gruppen primært nye numre fra deres kommende debutalbum ’Sundowner’, der glimrer af umiddelbar, skæv og indtagende lyrik over både vellykkede, men også lige lovligt mange usikre stileksperimenter.
Det ene øjeblik leverede kvintetten solbeskinnede, småsyrede popperler, det næste bød på en skramlet garagerock-afstikker og en funk-boblende afvej. Under ’Salt eller soya’, der ellers blev ganske kyndigt leveret trods alt for meget smæk på backing vocal-rumklangen, gik frontmand Johan Knutz Haavik over i en guitarsolo, der desværre krydsede den tvivlsomme grænse til det stadionrock-corny.
Eksperimenterne emmede af instrumentalt overskud og spilleglæde, men den konstante musikalske identitetsforvirring holdt alligevel gruppen tilbage på et mestendels middelmådigt stadie, hvilket er en slem skam med tanke på den stilbevidst- og selvsikkerhed, de formår at fremtrylle, når de giver sig helt hen til deres charmerende, skæve univers af varme popfigurer og florlet drømmerock.
Hong Kong er stadig i deres musikalske forår. Når de først får rigtigt fodfæste, bliver de uden tvivl et rigtig interessant bekendtskab.
Læs anmeldelse: Spot Festival: Triumferende Saveus fik alle op på stikkerne – også sikkerhedsvagterne