Parquet Courts positionerer sig for alvor som et langtidsholdbart rockband
At komme ud af ens komfortzone kan virke intimiderende, men det er også en anledning til at blive skubbet i en retning, man ikke havde pejlet sig ind på tidligere. En kærkommen mulighed for progression. Hvilket er tilfældet for Parquet Courts, som på deres sjette album præsenterer en varieret og frodig musikalsk buket.
Den amerikanske rockkvartet har allieret sig med Danger Mouse, og hans diversitet fra producerstolen (Beck, Gorillaz, The Black Keys etc.) synes både at have finjusteret gruppens fokus mod deres spidskompetencer og samtidig fået dem til at spejde mod nye musikalske horisonter.
På ‘Wide Awake!’ sværger de New York-bosiddende eksil-texanere således ikke kun til den frenetiske garagepunk fra karrierens tidlige år, men har også adopteret sen-70’ernes art rock og new wave. I flere momenter træder Parquet Courts nu i karakter som en nutidig arvtager efter engelske Elvis Costello & the Attractions – tydeligst i den medrivende ‘Freebird II’, hvor Andrew Savages fraseringer åbenlyst låner af Costello.
Parquet Courts løfter sig dog for alvor, når de sætter det ultramelodiøse i fokus. Flerstemmige vokaler og elegant svungne guitarer bærer ‘Mardi Gras Beads’ frem mod et sødmefyldt rendezvous mellem funklende powerpop og 60’er-psychedelia.
Koncentrationen om de slidstærke melodier er yderligere i højsædet på den riff-fængende ‘Extinction’, den psykedelisk døsige ‘Before the Water Gets Too High’ og ‘Tenderness’, hvor en dansabel klaverrundgang udgør kompositionens kerne og elegant klinger albummet af.
Dermed ikke sagt, at de slacker-glade bulderbasser er produceret ud af Parquet Courts.
‘Total Football’ rummer en medrivende drengerøvsvibe med charmerende fadølskor, og de skramlede ‘Almost Had To Start a Fight/In and Out of Patience’ og ‘Normalization’ vil bestemt glæde bandets gamle fans.
Et andet adelsmærke er frontmand Andre Savages stream-of-consciousness raptus, som han fyrer op for på ‘Violence’, hvor man både aner inspiration fra britisk postpunk og vestafrikansk highlife. Et stævnemøde mellem Mark E. Smith fra The Fall og det nigerianske kulturikon Fela Kuti, om man vil. Ligeledes sender det svært groovy titelnummer lytteren afsted til brasiliansk karneval, hvor en spidsfindig basmelodi og et arsenal af percussion-herligheder sætter lemmerne i bevægelse
Dette er solide vidnesbyrd om de forskelligartede elementer, der implementeres og samler sig til en sammenhængende selvfølgelighed i hænderne på Parquet Courts.
Omend det har kostet på den krasbørstige del af kontoen, vejes det absolut op med den musikalske diversitet, bandet lægger for dagen. Med ‘Wide Awake!’ har Parquet Courts for alvor positioneret sig som et langtidsholdbart rockband.
Kort sagt:
På deres sjette album har Parquet Courts hentet inspiration fra verdensmusik, powerpop og psychedelia med et solidt fokus rettet på melodiøse kompositioner, hvilket giver klædelig kontrast til den drengerøvede garagepunk.