Bisses Roskilde Festival-show var ekstraordinært og ekstravagant
Hvis ikke det var slået fast i forvejen, at Bisse er en original på den danske musikscene, blev det understreget fredag aften.
Med rødt hår og udklædninger, der talte svejsebriller, englekjole, påfuglefjer og en cowboyhat, foldede Bisse sig ud som den ekstraordinære entertainer, han er. Og med et sindssygt velspillende band fik hans skiftevist rappede, sungne og snakkede ordeskapader et ekstra løft.
Bisse er vokset med opgaven. Ikke nok med at han er rykket fra Gloria, hvor han spillede for to år siden, til Avalon; hans show er også blevet større, vildere og bedre, mens hans showman-persona er blevet endnu mere karismatisk.
Ikke alle sange er lige syng-med-værdige, men det popkompositoriske håndværk kom til syne særligt under den fremragende ’Fontex’, hvor et stort karaokelærred blev hevet ind på scenen. »Står det spejlvendt eller hvad?!« råbte Bisse forvirret, for det gjorde det, men så snart der var rettet op på det, var publikum med.
Derfra var det en parade af det bedste fra mandens voluminøse bagkatalog, der er blevet større og større i løbet af få år. ’Spruttemonstret’ var ekstra tung og støjende, mens ’Flyder sammen nu’s omkvæd om drukfest og dårlig sex (og Føtex) var svært relaterbar.
’Shotgun for dig’ og ’Seks hjerter’ udgjorde en stjernefinale, og trods et glemt vers i sidstnævnte lukkede Bisse-banden ned for en blændende koncert, mens der bogstaveligt talt blev delt hjerter ud i ballonform. Det var blændende, men det vildeste er, at de nok skal gøre det endnu bedre en anden gang.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival