Fool skabte Roskilde Festivals største teenagefest
»Hop med!«, råbte en glad gut til mig med bøllehatten nede over øjnene og fjedre i fødderne. Det var sigende af to årsager:
1. Stemningen til Fools koncert var så fuldkommen forrygende, at jeg tydeligvis var en af de eneste blandt publikum, der ikke hoppede alt, hvad remmer og fodtøj kunne holde.
2. Bøllehatten beordrede mig til at hoppe under en halvt øm, halvt cheesy klaverbåret ballade – settets eneste stille afbræk, hvilket jeg nok også var en af de eneste, der rigtigt opfattede (jævnfør stemningslejet).
Det er få bands, der kan samle så massiv en crowd i festivalens opvarmningsdage. Duoen, bestående af forsanger Adrian og producer Jabs, formåede at pakke pladsen foran Countdown-scenen til randen. Stemningen så høj, at Adrian knapt kunne overdøve havet af ivrige teenagestemmer, der skrålede med bag deres Instagram-stories.
Jabs var solidt placeret bag trommesættet (og et øjeblik bag klaveret), hvorfra han kyndigt holdt snor i settet. Adrian leverede sin r’n’b-mættede vokal fra scenekanten, først lidt for lidende på backingtrackets ditto, sidenhen med mere oprigtig indlevelse og overskud. Samspillet mellem hans kælne stemme og de stramme, klubklare beats gav Fools blødsødne popbangere lidt klædelig kant i live-formatet.
Festen nåede sit absolutte klimaks med radiohittet ’Strapped’, hvis letbenede carpe diem-lyrik blev til én stor fællessang så helhjertet, at de endda slap af sted med det gode, gamle partytrick at starte den af to omgange.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival