Goss skabte fest med følelser på Roskilde Festival
Lyden var krystalklar fra start, og den synthforvredne sci-fi-r’n’b gik lige i fødderne på den veloplagte skare af tilskuere foran scenen. Der opstod straks en energisk og positiv synergi mellem publikum og bandet, der hurtigt faldt ind i rytmen og slap tøjlerne.
Goss er Mads Damsgaard Kristiansens soloprojekt, og han er en erfaren performer kendt for højenergiske koncerter med sit tidligere projekt Reptile Youth. Foran videoscenografien, som vekslede mellem naturbilleder og endeløs trafik, smittede hans nærmest epileptiske dansebevægelser denne tidlige aften af på de mange fremmødte, der ikke vidste, om de skulle danse inderligt, aggressivt eller freaky støvledans.
Og de modsætninger var helt naturlige, for tempoet i Goss’ sange var pulserende og tilbagelænet på én og samme tid. Uptempo produktioner mødte melankolske melodier i et krydsfelt mellem fest og stærke, indadvendte følelser. De tørre beats og den elektroniske instrumentation blev kombineret med forvrænget surfguitar, og de atypiske sammensætninger bidrog til et detaljerigt, komplekst lydlandskab.
Det klassiske r’n’b-udtryk i Mads Damsgaard Kristiansens vokal krydret med minimalistisk sci-fi-effekter kunne meget vel lyde som soundtracket til en ikke så fjern fremtid. En poetisk og dansabel fremtid, man kunne håbe at blive en del af.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival