KOMMENTAR Nicki Minaj har lige fortalt alle hiphopstjerner i verden, at hun ikke er interesseret i at have sex med dem.
På ’Barbie Dreams’ fra det nye album ’Queen’ får New York-rapperen forklaret DJ Khaled, hvad hun synes om hans udtalelser om ikke at give oralsex (»ain’t no fat nigga tellin’ me what he ain’t eatin«), gjort nar af vennen Drakes følsomme væsen (»I dont know if the pussy wet or if he crying and shit«) og anklaget Young Thug for at stjæle kjoler fra hendes klædeskab.
Og ja, det er bare at nævne tre af de hårdeste stikpiller, Minaj får sendt afsted på sangen.
Det er provokerende, skarpt og fucking sjovt. Nicki Minaj har selv sagt, at det hele er en joke, og rappere som 50 Cent, Young Thug og ekskæresten Meek Mill har allerede delt deres reaktioner, der går fra imponeret (50) til chokeret (Mill).
Men ’Barbie Dreams’ er mere end en joke. Det er også et ret så vanvittigt power move.
For på en måde vender det jo hiphoppens sædvanlige kønsdynamik på hovedet, når Minaj kort og godt siger nej tak til alle de her »little rappers«, som hun ret så flabet kalder dem. For ja, det er en joke. Men jokens konsekvens er jo også, at den piller ved de her rapperes selvforståelse. Det bliver spændende at se, om de mange ofre for Minajs punchlines kan tage en joke. Eller om de føler sig ramt på maskuliniteten.
Der foregår nemlig en hel del mere på det her nummer, end man lige skulle tro. Tænk bare på, at sangen jo faktisk er et remix af en legendarisk Biggie-sang ved navn ’Just Playing (Dreams)’. Dén sang handler om alle de r’n’b-sild, den legendariske New York-rapper gerne ville have sex med. Lil Kim, der datede Biggie, har faktisk allerede remixet sangen på sit debutalbum ’Hard Core’, hvor hun rapper om alle de r’n’b-mænd, hun gerne ville være sammen med.
Det var et modigt move af Lil Kim, der i sin tid var en af de første kvindelige rappere, der turde være lige så eksplicit seksuel som mændene.
Men at lave en sang om, at man slet ikke gider være sammen med nogen af de største hiphopstjerner i verden? Det er uhørt, og det rykker på hele rapper-personaens selvforståelse. Biggies alfahan-fantasi bliver vendt helt på hovedet og forvandles til en anti-sexsang.
På mange måder trækker ‘Barbie Dreams’ også tråde til 50 Cents første undergrundshit ’How to Rob’. Her fortalte en ung og kæk Fiddy, hvordan han ville røve alle de store rappere i gamet. Der var – ligesom på ‘Barbie Dreams’ – humoristiske disses til alle spillets største stjerner.
Men ’How to Rob’ var en flabet ung rappers forsøg på at få opmærksomhed ved at provokere. Nicki Minajs ’Barbie Dreams’ er en etableret superstjernes bestemte »nej, tak« til det, de mandlige rappere har at tilbyde. Det er en sang, der rammer på det seksuelle – og det er det, der destabiliserer hiphoppens sædvanlige magtbalance, hvor mandens tiltrækningskræft nærmest er en selvfølge.
Det er faktisk et tema, der udforskes en del på ’Queen’. For Minaj har før udtalt, at hun afstår fra sex, og på sange som ’Ganja Burns’ uddyber hun dén tilgang: »I done fasted and prayed, had to cleanse my body / abstaining from sex, had to zen my body«.
Det er interessant, for Nicki Minaj har egentlig alle dage leget med sit hyperseksualiserede ydre. Hun har altid gjort brug af personaer og haft mere end et enkelt glimt i øjet. Men nu har hun altså taget den ambivalens til sin yderste potens og affejet hele ideen om at have brug for en maskulin modpart. Og hun har gjort det i en sang, der er så skarp og vanvittig sjov, at man taber kæben og griner samtidig.
Det er vanvittigt imponerende og et ekstremt stærkt power move. Vi vidste godt, at hendes nye album hed ’Queen’. Men vi vidste ikke, at det betød, der ikke længere er plads til en ’King’.
Læs anmeldelse: Nicki Minaj ‘Queen’