‘Trauma’ er godt nok skrevet og indspillet sideløbende med sidste års ‘Exorcism’, men musikalsk er de to album vidt forskellige. Hvor ‘Exorcism’ dyrkede den elektroniske popmusik, har Jenny Wilson denne gang slået sig sammen med et symfoniorkester.
‘Trauma’ er officelt ude på fredag den 12. april, men allerede nu kan du lytte med via vores premiere forneden. Udgivelsen er lavet sammen med Norrköping Symfoniorkester og er altså en art symfonisk-elektronisk album, hvor computerens puls blander blod med symfoniorkesterets strygere og blæsere.
Musikalsk har Wilson været inspireret af kunstnere som filmkomponisten Bernard Herrmann (Hitchcocks favorit), Philip Glass og Kraftwerk, og albummet er lavet i samarbejde med dirigenten Hans Ek.
»Jeg tog kontakt til Hans Ek efter at have set ham tolke Kraftwerk. Jag blev fuldstændig blæst bagover af begejstring – hvordan kunne et helt symfoniorkester lyde præcis som de synths og beats, som jeg er vokset op med? Det vækkede min nysgerrighed at få mulighed for at arbejde på en lignende måde med min musik. At bruge et symfoniorkester i stedet for en synth«, fortæller Wilson i en pressemeddelelse.
Hertil er ‘Trauma’ første gang, Jenny Wilson synger på modersmålet svensk over et helt album.
»Nok er musikken langt fra DIY, men teksterne derimod er mere private end nogensinde før. Jeg har for første gang skrevet alt på svensk, hvilket har føltes både skræmmende og fascinerende. Tematisk er ‘Trauma’ et søsteralbum til sidste års ‘Exorcism’«, siger Wilson. ‘Exorcism’ var en barsk og voldsom fortælling om overgreb, og den dybt personlige fortælling fortsætter altså på dette nye album.
Hør Jenny Wilsons ‘Trauma’ her:
Læs interview: Jenny Wilsons ‘Exorcism’ er et album om overgreb, men hun vil ikke fremstå som offer