1. Zaar ‘Our Love Is Dead’
I starten af året havde vi Zaar med på vores Breakin’ Sound-liste, og efter en virkelig både intens og intim koncert på Spot Festival er Sara Flindt endelig ude med sin første single i 2019. Titlen på sangen siger nærmest det hele om selve temaet, men musikalsk udvider Flindt sin allerede frodige lyd med mere fylde og pondus. Hun har det seneste år boet på Island, og man kan næsten høre den voldsomme natur slå rødder i hendes overjordiske kompositioner.
2. Floating Points ‘LesAlpx’
Der er næsten lidt ‘Blade Runner’ over det her – specielt i anden halvdel, hvor Floating Points’ langstrukne sci-fi-synthflader lyder som Vangelis’ klassiske 80’er-score. Men altså, der er en del mere fart på her, så det er måske ‘Blade Runner’, hvis Harrison Ford på et tidspunkt havde forvildet sig ind på Berghain på jagt efter en regnjakkeklædt replikant.
3. Artigeardit ’Bedre’
Hvad kalder man en autotunet hiphopsang om at have det »bedre nu«? Post-emorap? Uanset hvad fortsætter Artigeardit sin stærke stime på den nye udgivelse ’3p’, der ligesom de forgående ep’er er lidt mere løs i formen og tit også mere poppet og/eller trappet end hans albumlyd. Det klæder ham – han bliver bedre og bedre, ligesom i sangen.
4. Awinbeh ’Sway’
Hvem havde troet, at det, Awinbeh for alvor manglede for at lyde som en ægte popstjerne, var autotune? Den tidligere Silvester-forsanger indleder hermed solokarrieren med en summende og svævende (swayende?) popperle af et nummer i form af ’Sway’.
5. Caroline Polachek ‘Door’
Kan du stadig huske Chairlift? De havde et ret stort hit med ‘Bruises’ i 2008, som var med i en Apple-reklame, og debutalbummet ‘Does You Inspire You’ fra samme år var også rigtig stærkt. Det er dog som om, deres to efterfølgende album ikke rigtigt har levet op til det samme. Anyway… Sangeren derfra, Caroline Polachek, er nu på trapperne med et større soloprojekt, og den virkelig smukke, højtsvævende popsang ‘Door’ er en god start.
6. Branco ’Go Fast’
Det er sjældent, at en sangs lydbillede afspejler tekstuniverset så klart som på Brancos hymne til det hurtige liv på ’Go Fast’. Et hektisk beat a la MellemFinga-hittet ’AMG’ fyrer afsted, mens Branco lyder som om, han rapper fra en racerbil, der speeder væk fra politiet.
7. Hôy La ‘Kids’
»The kids are not okay«, synger norske Ingri Høyland Kvamstad på denne ulmende, næsten horror-agtige komposition addresseret til tidens ungdom. Den var et af højdepunkterne, da vi fangede hende på Spot Festival tidligere på året, og mon ikke den bliver det igen på Roskilde om lidt over en uge.
Hør nummeret via Spotify HER.
8. Liss ’Vibrations’
De to singler fra comeback-ep’en ‘Second’ var rigtig gode, det er ikke for det. Men det føles alligevel som om, at Liss gemte det allerbedste til selve ep’en: ‘Vibrations’ lyder på én måde umiskendeligt som Liss, men på den anden side som noget helt nyt. Og dét er ikke en let balance at ramme.
9. Jamaika x Carmon ‘Sidechick’
Alle Jamaikas sange er sørgelige sange om gaden, siger du? Tro om igen! På ’Sidechick’ viser den dansk-somaliske sanger og rapper, at han sagtens kan skabe pophits, der kunne gøre Gilli jaloux. Carmon er også med, da de to nu officielt er en duo, hvilket gør det til årets mest uventede poprap-banger. For de to artister plejer at holde den helt til gaden, når de slår sig sammen.
10. Stormzy ‘Crown’
Stormzys ‘Vossi Bob’ var en banger, og hans første single i 2019 lagde således en vis stil for dagen. Men UK-rapperen har på det seneste danset mellem det hårdkogte og nogle lidt mere bløde gospel-undertoner, som kommer ganske smukt til udtryk på den nye ‘Crown’, der altså er noget helt andet end singleforgængeren.