Frygtløse Mall Girl var komplet uforudsigelige på Roskilde Festival
Med alt fra vuggende palmestrandsstemning til skarp forvrænget guitar, smadreoutroer og komplekse trommebeats gav Mall Girl virkelig en overraskende, højenergisk og stemningsmættet koncert tirsdag aften på Rising-scenen.
De fire nordmænd jonglerede med både jazzede harmonier, distortede guitarpassager, skarpe vokalharmonier og blød charterferiestemning, og det hele blev gjort med smil og åbne arme fra frontkvinde Bethany Forseth-Reichberg.
På trods af, at bandet kun har været aktivt i et lille års tid, præsenterede de et afrundet og fuldendt lydbillede, og selv om sangene fulgte alt andet end den gængse popskabelon, var de fængende og tilgængelige.
Klædt i lyserødt på scenen lignede gruppen et edgy tyggegummipopband, mens deres attitude nærmere mindede om et progressivt rockband – og netop den kombination gjorde Mall Girl vildt spændende på scenen.
De var hverken det ene eller det andet, og det skabte en sjælden energi. Konventionerne blev sågar udfordret blandt publikum, der i det ene øjeblik lyttede opmærksomt og ærbødigt og i det næste væltede rundt i hinanden af begejstring. Under det discorockede afslutningsnummer ‘Slay Queen’ blev der sågar skabt en moshpit foran den lille scene. I det hele taget var der intet, der kunne forudsiges til Mall Girls debutkoncert på Roskilde, og som publikum blev man næsten mere og mere nysgerrig sang for sang.
Den 40 minutter lange optræden var en bjergtagende smeltedigel, der absolut tegner godt for den unge kvartet. Lige nu peger de i alle retninger, og det lader faktisk til at være opskriften på noget ret unikt.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival