Lizzo lærte Roskilde Festival at elske sig selv
Man kunne gå fra Janelle Monáe på Orange og direkte til Lizzo på Apollo. Det var meget passende, for begge kunstnere sætter tunge emner som race, seksualitet og identitet ind i en popramme. Men hvor Monáes projekt er stort og politisk, har Lizzo en mere personlig tilgang. Her går vejen til en bedre verden gennem åbenhjertethed, god energi og, vigtigst af alt, selvkærlighed. Det var tiltrængt på Roskildes sidstedag, hvor både kropslige og moralske tømmermænd har sat ind.
Lizzo indtog scenen med en sparsom opsætning, hvor alt undtagen vokal blev afviklet fra dj-pulten. Flankeret af sine fire dansere var det hende, der skulle bære showet. Det kunne hun heldigvis godt, og hun har en stemme, der fyldte hele pladsen ud, som det skete på åbneren ’Cuz I Love You’ og balladen ’Jerome’.
På de mere moderne klingende produktioner som ’Fitness’ og ’Scuse Me’ gav setuppet fin mening, men der var noget utilfredsstillende over, at de soulede og disco-agtige numre blev afviklet fra backingtrack. Det hænger nok også sammen med, at Lizzos musik trækker tråde til både disco, soul, gospel, pop og hiphop. Det er svært at omsætte til liveformat, men lykkedes udemærket, og Lizzo er så stærk en karakter, at hun bygger bro mellem det hele.
Udover det skete der så meget, at et band ikke havde gjort den store forskel. Inden ’Truth Hurts’ kom Lizzo ind med et brudeslør på til et trap-remix af ’Here Comes the Bride’, og de fire dansere og Lizzo twerkede og dansede sig i det hele taget gennem store dele af showet. Og så var hovedpersonen så karismatisk og sjov, at hun stjal fokus fuldstændigt – både under og mellem numrene, hvor hun havde god ping-pong med publikum.
»If you can love me, then you can love yourself«, sagde hun inden ’Soulmate’. Og de to afsluttende selvkærligheds-anthems ’Good As Hell’ og ’Juice’ gik rent ind hos et publikum, der var blevet så overøst med god energi, at det hele boblede. Så hvis det var lidt svært før, så elskede man i hvert fald sig selv lidt mere bagefter.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival