Roskilde Festival: Jon Hopkins skabte fuldendt rave med lydstyrken på max
Det var, som om Jon Hopkins havde fået stillet den betroede opgave at komponere et bastungt soundtrack til torsdagens regnfulde, danske festivalnat. På Avalon fik den Grammy-nominerede producer i hvert fald hurtigt forberedt publikum på en episk lydoplevelse.
Koncerten havde ikke været i gang i mere end to minutter, før han besluttede sig for at skrue lydstyrken helt i vejret. Og der blev den siddende gennem stort set hele koncerten.
Med de solide, ambiente albumserier, som Hopkins har i bagagen, kunne man måske have forventet en koncert med mere plads til at trække vejret. Men i stedet for at indbyde til kollektive vejrtrækningsøvelser sørgede han for at bringe publikums puls op på højde med lydniveauet. Til det formål brugte han flere af sine mest dansevenlige numre som ‘Everything Connected’ og ‘Emerald Rush’.
Jon Hopkins forvandlede Avalons romantiske scenetæpper til en kalejdoskopisk lydkulisse. Her skabte han et måske lidt stereotypt, men helt igennem fuldent rave.
Iført en Roskilde-orange sweater gik han nærmest i et med det tegnefilmsunivers, der kørte bag ham – men som i øvrigt aldrig føltes som en flad baggrund. En opmærksomhedskrævende serie af visuals rakte konstant ud efter publikum med sine neonfarvede fangarme af stroboskoplys.
Også klubhittet ‘Open Eye Signal’ blev, som Hopkins’ andre mest streamede numre, spillet i forlænget udgave. De mange, langtrukne stigninger i intensitet fik koncerten til støt og roligt at samle sig til et solidt, elektronisk live-set.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival