Eminem elsker at provokere. Siden begyndelsen af karrieren har han set sig selv som den, der siger lige præcis, hvad han tænker, lige meget hvor chokerende og politisk ukorrekt, det er. Og det har ikke ændret sig med årene, selv om man måske skulle tro, at Marshall Mathers med sine nu 47 år var blevet træt af at være ballademager.
Det bliver også tydeligt på det nye album ‘Music to Be Murdered By’, der både indeholder disses til andre rappere, kontroversielle referencer til massemordere og selvfølgelig de obligatoriske angreb på ekskonen Kim samt diverse familiemedlemmer.
Vi har lyttet udgivelsen igennem hele morgenen og fældet vores foreløbige dom over Eminems 11. album HER.
I tilgift har vi også fundet nogle af de mest kontroversielle tekstpassager, der helt sikkert kommer til at blive debatteret de kommende dage.
1. »I’m contemplating yelling ‘bombs away’ on the game / like I’m outside of an Ariana Grande concert, waiting« (‘Unaccomodating’)
Den her er særdeles slem, fordi den refererer til den tragiske Ariana Grande-koncert i Manchester i 2017, hvor 22 mennesker blev dræbt af en bombe. Ariana Grande har siden talt meget om den traumatiserende oplevelse og også holdt en støttekoncert for ofrene. Eminem refererer derimod til hændelsen som en simpel provokation: Han smider bomber på »the game«, ligesom terroristen i Manchester.
Dermed kan man så spørge sig selv, om det er okay at bruge en så tragisk hændelse som punchline. Og om det virkelig er noget, vi har lyst til at høre på fra en næsten 50-årig mand.
2. »I leave you stymied, that’s why they still vilify me like Bill O’Reilly / I’ma show you what I mean when they call me the Harvey Weinstein of 2019« (‘Yah Yah’)
#MeToo har ikke rykket ved Eminems vilje til at tematisere vold mod kvinder. Det har heller ikke fået ham til at skrue ned for sexismen. Altså, det her album starter med, at han myrder en kvinde. Og på ‘Yah Yah’ tager han altså titlen som dette års (eller rettere: sidste års) Harvey Weinstein på sig – alt i mens Weinstein er i retten i USA, anklaget for sexforbrydelser.
3. »Misplacin’ my anger enough to give Earl and Tyler, The Creator the brunt / shoulda never made a response to the disdain for the fake ones / them traitorous punks, ’cause snakes are just cunts / they can get fucked with eight hundred motherfuckin’ vibrators at once« (‘No Regrets’)
Den her er lidt tricky. For først siger Eminem jo faktisk, at det var »misplaced« at angribe Earl og Tyler, the Creator, som han gjorde på 2018-albummet ‘Kamikaze’, hvor han blandt andet brugte et homofobisk skældsord om sidstnævnte. Men så begynder han jo at sige, at han aldrig skulle have svaret alle de »fake ones« – og slutter med at ønske, at de bliver kneppet af otte hundrede vibratorer samtidig.
Det er svært ikke at se den svada som en halv undskyldning og et helt diss. Og Tyler og Earl er ikke de eneste, der får ord med. Eminem efterligner ironisk Travis Scotts flow (‘Marsh’), driller Macklemore (‘Leavin Heaven’) og lægger denne linje fra ‘You Gon’ Learn’, der må være dedikeret til off beat-rapperen Blueface: »It ain’t even worth dissing someone so off beat / that they can’t even figure out where their words / should hit the kick and the snare«.
Og så har vi ikke engang ikke talt om ekskonen Kim, der får en sviner på ‘Unaccomodating’ – eller stedfaren, der får en hel sang dedikeret til sig (‘Stepdad’), der ender med, at han bliver myrdet.