Roskilde Festival: Bbybites gik på scenen som Lady Gaga anno 2009
Da Bbybites trådte ind på scenen iført en pufærmet bryllupskjole og enorme solbriller, kunne man nemt have forvekslet hende med Lady Gaga anno 2009. Og man forventede da også næsten, at åbningsnummeret ’Princess N the Pea’ skulle agere ouverture til et drama i flere akter med den samme mængde kitsch og dramatisk flair som hos netop Gaga.
’Første akt’ havde da også sine teatralske øjeblikke, hvor den danske popkunstner langsomt blev mere menneskelig, som hun trådte ned fra sin piedestal på scenen, blødte sine dukkeagtige bevægelser op og smed solbrillerne.
Sidenhen røg også bryllupskjolen i et kostumeskift bag Countdown-scenen, en seance flankeret af temposænket pausemusik fra bandet, inden debuthittet ’Cuffin Season’ understregede, at vi nu var helt ude af det oprindelige campede univers.
Det var næsten som at være til to koncerter i én, men det var svært at blive klog på sammenhængen mellem de to, eller hvilken historie Bbybites ønskede at fortælle os med det hele.
Det var tydeligt at mærke, at hun havde gemt sine mest træfsikre sange til anden halvdel af koncerten.
Men selv om både ’Oh Well’ og datinghymnen ’Take Me Hard’ gik rent hjem hos publikum, så havde hun desværre for vane at punktere sit eget momentum med smalltalk mellem numrene uden rigtigt at ville noget med det.
Ikke desto mindre blev lukkenummeret ’Bby’ til en af den slags helt store fællessangsafslutninger, som enhver ung kunstner kun kan drømme om at opleve på Roskilde Festival – ikke noget drama, bare god stemning.