Roskilde Festival så mere til Anittas bagdel end hendes ansigt
Da den brasilianske popstjerne Anitta efter 25 minutters forsinkelse endelig dukkede op på Arena, var det ikke til sin egen musik, men til Snoop Doggs ‘Beautiful’. Et sigende valg for koncerten, der var et upersonligt og sjælløst backtrack med rystende numser i stedet for hendes på plade så kække energi og hitfornemmelse.
Anitta sampler flittigt på sit seneste album, ‘Versions of Me’, ud fra en ambition om at forene brasiliansk funk med mainstreampop, men den strategi blev et stort problem live.
Hun overlod størstedelen af vokalerne til backtracket, fra Cardi B’s gæstevers på ‘Me Gusta’ til Snoop Doggs ditto på ‘Onda Diferente’. På flere numre undlod hun endda også at synge sine egne vers for i stedet at twerke med det rend af dansere, der konstant var i aktion foran det umanerligt lade band.
Anitta er feminist, selverklæret fan af plastikkirurgi og stolt LGBTQ+-person, og disse umiddelbart modstridende sider af popstjernen var alle i spil på Arena, hvor hun i læderhotpants og -bh oftere havde bagdelen vendt imod publikum end ansigtet. De blottede ballemuskler og kyssene med de kvindelige dansere vakte respons i teltet, men den var billigt tilranet, og showet dræbende monotont.
Værre endnu virkede Anitta uinteresseret i både sit publikum og sin musik. Først under hittet ‘Envolver’ hilste hun på teltet, og intensiteten steg, da hun endelig fremviste sin flotte vokal alene på scenegulvet – selvom halvdelen af nummeret gik med at dryhumpe det.