Sampha har lavet musik med Kendrick Lamar, Frank Ocean og Solange: »Jeg så en kunstner tæt på, som fuldstændig ejede sin vision«

Tidens største stjerner ringer til Sampha, når deres sange mangler det sidste touch. Vi har snakket med den britiske artist om de store samarbejder og hans nye album.
Sampha har lavet musik med Kendrick Lamar, Frank Ocean og Solange: »Jeg så en kunstner tæt på, som fuldstændig ejede sin vision«
Sampha. (Foto: Jesse Crankson)

Forestil dig det her: Du er musiker, du sidder derhjemme, og du er i gang med at skrive på dit næste album. Lige pludselig tikker der en besked ind på din telefon. Kendrick Lamar er i byen, og han vil have dig ned i studiet for at lave musik. Lige nu.

For de fleste artister er det en stort set uopnåelig drøm. Men for Sampha var det blot endnu et af hans mange stjernesamarbejder.

Den britiske musikers talenter er nemlig blevet en eftertragtet vare for flere af verdens største artister.

Vi taler Kanye Wests ’Saint Pablo’, Beyoncés ’Mine’, Frank Oceans ’Alabama’, Alicia Keys’ ‘3 Hour Drive’, Travis Scotts ‘My Eyes’, Solanges ’Don’t Touch My Hair’ og Kendrick Lamars ’Father Time’. Sampha har haft en finger med i spillet på dem alle.

Hans stemme og klaverspil har en enestående evne til at gøre musik rørende. Men inden det hele bliver for fint, dukker der også en rysten op – et sart stemmeknæk, en lys klavertone eller et ømt tekststykke. Det er sådan, Sampha rammer én. Ved at balancere det flotte og det sarte på en knivsæg.

Det kommer til udtryk i hans samarbejder med andre kunstnere og også i Samphas egen musik. Hans solokarriere startede for lidt over et årti siden med de to ep’er ’Sundanza’ og ’Dual’, og i 2017 udgav han det roste album ’Process’.

Nu er Sampha aktuel med sit andet soloalbum, ’Lahai’, og over en Zoom-forbindelse har vi snakket med ham om hans nye udgivelse samt det at samarbejde med verdens største stjerner.

Sampha. (Foto: Young)

Sidst du udgav et soloalbum var i 2017 med ’Process’. Nu er du tilbage som soloartist efter seks år. Hvordan endte det med at ske?

»Et par år efter, jeg lavede ’Process’, begyndte jeg at arbejde med nogle forskellige, løse ting«.

»Det føltes, som om det kunne blive et projekt, og så forsøgte jeg egentlig at lave musikken relativt hurtigt. Men så fik jeg en datter, og så gik alt… kaput. Jeg tror, livet fortalte mig, at det ikke var den måde, jeg skulle lave den her plade på«.

»Da jeg fik hende, blev hun naturligt mit fokus. Men et stykke tid efter begyndte jeg at lave musik igen. Det var bare i et soveværelse. Jeg havde mine klaverer og en mikrofon, og så ville jeg prøve at finde tid til at smutte ind i værelset og begynde at bygge videre på den musik, jeg havde lavet«.

Du starter projektet efter en længere periode, hvor du har arbejdet for en række andre kunstnere. Er der andre artister, der har inspireret dig særligt meget?

»Ja. Jeg tror, det at arbejde på ’A Seat at the Table’ med Solange virkelig var et afgørende øjeblik for mig. Jeg synes, jeg så en kunstner tæt på, som fuldstændig ejede sin vision«.

»Jeg husker det som, at hun var i gang med en række sessions, og jeg tror, Solange tænkte, at jeg måske mere var en ren sangskriver. Men sjovt nok er tekst og melodi det, jeg laver mindst. Jeg synes mere, jeg er pianist eller producer«.

»Da vi kom i studiet fysisk, og hun så det, så klikkede vi, og fik et godt forhold til hinanden. Hun endte med at lave forskellige sessions i forskellige dele af verden, og så inviterede hun mig også med ud. Det var ret cool«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Er der andre, du har følt dig inspireret af?

»At arbejde med Kendrick Lamar inspirerede mig helt klart også. Jeg arbejdede sammen med ham i slutningen af 2019, omtrent samtidig med, at jeg startede på min egen plade«.

»Helt konkret havde jeg nogle sessions med ham. Det skete ved, at han rakte ud og sagde, at han skulle være i London i en periode, og at jeg skulle komme forbi studiet. Det, der slog mig ved ham, var bare hans ydmyghed. Det faktum, at han konstant samlede mig op eller gav mig selvtillid. Det var de små ting, som den måde han talte på. Han kaldte hele tiden folk champ«.

»Jeg føler, noget af energien fra de sessions er sivet ind i det nye album. For eksempel startede jeg nummeret ’Spirit 2.0’ lidt tidligere, men jeg kom virkelig ind i det efter sessions med ham«.

Du har før nævnt, at det var særligt at se Frank Oceans arbejdsproces, da du arbejdede med ham på albummet ’Endless’. Kan du uddybe det?

»Jeg synes, jeg så nogen, der var ultradedikeret til sit håndværk. Og som arbejdede hele tiden. For eksempel ville han bruge timevis på at forsøge at finde den rigtige følelse eller lyd«.

»Frank havde allerede skrevet meget af musikken, da jeg arbejdede med ham på ’Endless’, så jeg nåede ikke at se så meget af hans skriveproces. Men jeg så, hvordan han arbejdede«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Du har for nylig også været aktuel på nummeret ’My Eyes’ fra Travis Scotts ’Utopia’. Hvordan gik det til?

»Jeg skulle faktisk mødes med en anden person, og så viste det sig, at han var sammen med Travis«.

»Så sagde Travis: ‘Jeg arbejder på en kommende plade, og jeg har den her sang. Det ville være fedt, hvis du måske kunne skrive noget til den eller drysse en lille smule vokal på den’«.

»Så tog jeg ind på et studie for at prøve at indspille noget mere. Jeg vidste oprindeligt ikke, om noget af det ville ende på pladen, men så kom det ud«.

Hev du selv andre kunstnere med i studiet i forbindelse med ’Lahai’?

»Ja. Der var endda nogle mennesker, jeg mødte for første gang. Det var ikke engang meningen, at vi skulle lave musik. Som Yaeji, for eksempel, hun var med i ‘Spirit 2.0’«.

»Hun var bare sådan: ’Siden jeg er her i studiet, vil du have mig til at gøre noget?’ Så var jeg sådan: ’Oh, jamen, bare freestyle’. Hun sang på koreansk, og jeg forstod ikke helt, hvad hun sagde. Men så oversatte hun det, og det var så perfekt sammenflettet med ting, som hun ikke engang havde hørt på pladen endnu«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Hvordan foretrak du at arbejde i forbindelse med det nye album? Var du meget sammen med andre, eller arbejdede du mere alene?

»Jeg havde ikke mange studiesessions med andre. Men når jeg havde det, kom der meget ud af dem. Jeg fandt nye måder at lave musik sammen med andre på – det var virkelig produktivt og inspirerende«.

»Der var også tidspunkter, hvor jeg var alene. Jeg var for mig selv i flere måneder og arbejdede. Nogle gange kan jeg godt lide virkelig at arbejde i den slags ensomhed. Og så tager jeg tilbage, og har jamsessions rundt omkring i London«.

»Så det var lidt en blandet proces at lave pladen. Jeg har heller aldrig opsøgt det at arbejde med store kunstnere. Det skal føles naturligt, og forbindelsen skal føles rigtig. Det er bare sådan, jeg arbejder«.

‘Lahai’ udkommer den 20. oktober.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af