Fredag den 2. februar udgav Gobs albummet ‘Mellem himmel & jord’. En sang fra det album er nu genstand for en anklage om plagiat.
Gillis manager, Mass Ebdrup, der også har stiftet musikselskabet MXIII, som udgiver Gillis musik i samarbejde med Universal Music, har sendt en klage til Gobs og musikselskabet Warner. I henvendelsen hævder Ebdrup, at Gobs på sin nye sang ‘Livet er kort’ plagierer Gillis sang ’Skarpt lys’.
Det fortæller Mass Ebdrup til Soundvenue, som har set dokumentation for afsendelsen af erstatningskravet og Warners modtagelse heraf. I henvendelsen indgår også et forslag til forlig mellem parterne, som Ebdrup dog ikke ønsker at afsløre detaljerne i over for Soundvenue.
Begge omtalte sange er blandt de mest streamede sange i Danmark lige nu.
Casper Bengtson, managing director i Universal Music Denmark, der har udgivet Gillis ‘Skarpt lys’, bekræfter over for Soundvenue, at Universal Music Denmark er bekendt med sagen og bakker op om plagiatanklagen, men at det er Mass Ebdrup og MXIII der alene fremsætter erstatningskravet.
Soundvenue har kontaktet repræsentanter fra musikselskabet Warner, der udgiver Gobs’ musik, for at få en kommentar til anklagen, men de har ikke ønsket at kommentere sagen.
»Gobs’ ’Livet er kort’ deler tre ud af fire akkorder med Gillis ’Skarpt lys’, og trommearrangementet er stort set identisk. Melodien læner sig kraftigt op ad både ’Skarpt lys’ og ’Ibiza’. Sidstnævnte har Gobs før kopieret på ’Tak for sidst’. Generelt er der mange eksempler på Gilli-plagiater i hele Gobs’ katalog. Hver gang Gilli skifter musikalsk retning, har Gobs fulgt med«, udtaler Mass Ebdrup til Soundvenue.
Er det ikke helt normalt, at artister lader sig inspirere af hinanden?
»Jo, bestemt. Men der er forskel mellem inspiration og plagiat«, siger Mass Ebdrup.
Hvad ønsker I at opnå med dette erstatningskrav?
»Jeg må ikke afsløre detaljerne, men først og fremmest ønsker vi, at Gobs stopper med at plagiere Gilli. Jeg mener både at Gobs, Warner, Mike Lowrey, Tim og Mark Steinbach, som har produceret og skrevet ’Livet er kort’, har et ansvar i sagen. Derfor har vi rettet et krav mod dem og er i dialog med dem«.
Hvorfor har I valgt at henvende jer til Warner og Gobs direkte i stedet for at gå gennem juridiske kanaler?
»Jeg har selv været involveret i lignende sager før, og det er helt normalt, at man rækker ud til de involverede parter og ser, om man kan indgå et forlig, som alle parter kan være enige om i stedet for at bruge tid og ressourcer på en juridisk sag«, forklarer Mass Ebdrup, der også er manager for Kesi og Benny Jamz.
Jens Bruno Hansen, musikfaglig rådgiver hos musikrettighedsorganisationen Koda, bekræfter over for Soundvenue, at Koda anbefaler, at denne type situationer forsøges løst ved dialog og forlig.
»Når en forurettet part kontakter os, siger vi, at de skal skrive til foruretteren og gøre opmærksom på, hvilket krav, der er i sagen. Derefter skal de modtage et svar og sende korrespondancen til Koda, og så spærrer vi for udbetalingerne, så længe der kan dokumenteres reel aktivitet i sagen«, udtaler Jens Bruno Hansen, der understreger, at Koda altid er neutral i plagiatsager, da organisationen oftest repræsenterer begge parter.