Tomas Barfod deler Distortion-minder: »Under DJ Tennis’ set begyndte solen at stå op«

Dj, producer, en tredjedel af WhoMadeWho og tidligere chefbooker for Distortion – her fortæller Tomas Barfod om sit forhold til festivalen, som han selv gæster som pladevender fredag på Refshaleøen.

Hvad er dit forhold til Distortion?
»Det startede med, at jeg var i Nordeas kælder på Christianshavn, hvor jeg var til en fest, hvor Rune RK skulle spille, og det viste sig at være en af de første Distortion-fester. Det var fedt, og jeg begyndte at snakke med Fleurquin, og i 2004 begyndte jeg at arbejde med Distortion og har siden også været chefbooker i nogle år. Nu er jeg mere gæst og spiller til en fest eller to hvert år«.

Hvad gør Distortion til noget særligt?
»Det er stadig den anarkistiske vibe, som der er, samtidig med at der er masser af kærlighed og sjov og ballade. Det er noget helt unikt. Jeg har aldrig set det før, og alle dem, jeg kender fra udlandet, der har været der, de er også helt stoked over det. Den måde man kan holde en gadefest med over 100.000 uden at der sker noget og folk er glade og har det sjovt«.

Hvad er dit smukkeste Distortion-minde?
»Jeg tror, at det var i parkeringshuset ude på Islands Brygge. Det var trashet med åbne rum ud mod Bryggen, og under DJ Tennis’ set begyndte solen at stå op. Det var i femte sals højde, og lyset ud over Bryggen var ret fantastisk. Jeg tror, det var i 2007«.

Hvad har været din største musikalske oplevelse på Distortion?
»Det har været Len Faki. Når jeg normalt hører musik, så går nørden op i mig og jeg prøver at regne ud, hvordan han mixer, og hvad det er for et track, men der stod jeg bare og ravede og dansede høj på øl og musik. Jeg er kæmpe fan af ham. Jeg elsker sådan noget Berghain-techno«.

Hvordan har Distortion klaret de seneste års vokseværk?
»Jeg er nok ikke i målgruppen mere, men jeg er stadig stolt af festivalen, når jeg ser den. Det er snart en international platform, og det gør mig glad. Jeg har ikke den der med, at det var også federe i gamle dage. Det kan ikke blive ved med at være 10.000 mennesker på Nørrebro. Ting ændrer sig, og det er fint«.

Hvad kunne Distortion gøre bedre?
»Det har jeg sagt i nok ti år til Fleurquin. De skulle have nogle kæmpe store headliner-navne enten en eller to aftener, som faktisk gjorde, at man kunne tiltrække folk fra hele verden. Resten af pakken er der til at være den nye Sónar eller et eller andet. Der mangler bare lige det der, som folk kommer for at høre. De fleste små festivaler har jo bedre lineup end Distortion, eller større. Når vi spiller med WhoMadeWho, så spiller vi på alle mulige små tyske festivaler, der har kæmpe navne, og jeg tror, at logistikken sagtens kunne gå op, og man kunne få økonomien til at løbe rundt ved at hyre for eksempel Daft Punk, for der ville komme sindssygt mange mennesker. Det sker nok ikke, men det ville jeg håbe«.

Er du mest til gadefesterne eller Final Party (Distortion Ø i år)?
»Jeg er ikke rigtig til de der gade-gadefester, hvor det er en eller anden frisør, der står og spiller house, som der er mange af. Jeg er mest til de store vilde gadefester, eller også aftenfesterne«.

Hvad er dine planer for årets Distortion?
»Jeg skal spille, men ellers er det tit, at vi er rejst væk med WhoMadeWho. Måske sidder jeg i min lejlighed med mine børn og kigger ned. Det har jeg også prøvet nogle gange. Det plejer at være, hvis jeg skal spille, at jeg kommer ud«.

Tomas Barfod spiller på Distortion Ø fredag den 5. juni.

Læs også: Her er Distortions 13 vildeste gadefester

Læs også: Distortion-bossen forsvarer festivalens anarki: »Kaosset trives«

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af