’The Blair Witch Project’ fra 1999 er en af filmhistoriens mest overrumplende kassesuccesser – et minimalt budget blev vekslet til et svimlende afkast på 250 millioner dollar.
Horrorfænomenets gennemslagskraft havde rod i en innovativ, digital marketingstrategi, der overbeviste rædselsslagne iagttagere om, at filmens fundne optagelser rent faktisk var autentiske. Det var de selvfølgelig ikke, og så snart hypen havde kølnet af, følte man sig måske lidt taget ved næsen.
Seriens første film har nemlig sine øjeblikke af virkningsfuld gru, men lider også under haltende skuespil og en lidet medrivende skildring af en vennegruppes gradvise opløsning – selv om skavankerne var små sammenlignet med efterfølgeren ’Book of Shadows’ ditto.
Med found footage-bølgen på tilbagetog (eller er det ønsketænkning?) og med seksten år til den seneste film kan det således overraske, at horrorserien nu genoplives i en tredje film, blot navngivet ’Blair Witch’. Bag treeren står ’The Guest’-instruktøren Adam Wingard, der dømt ud fra traileren går tilbage til rødderne og orkestrerer et horrorshow af den slags, vi er blevet vant til med en paraderække af skrigende ofre, der insisterer på at filme deres egen undergang.
’Blair Witch’ får amerikansk biografpremiere allerede i september, mens en dansk udgivelsesdato fortsat mangler.