I weekenden sluttede en af sæsonens vigtigste filmfestivaler med en prisuddeling, hvor fillipinske Lav Diaz vandt Guldløven for sin tre en halv timer lange ’The Woman Who Left’. Det er dog ikke den eneste lovende film, der fik premiere på festivalen. Vi ser særligt frem til film af instruktører som Terrence Malick, Denis Villeneuve og Tom Ford, mens Natalie Portman efter sigende har leveret sit livs præstation.
1. ‘Nocturnal Animals’ (Tom Ford)
Modedesigneren Tom Ford overraskede alle med sin debutfilm ‘A Single Man’, der var et smukt og velskrevet drama med Colin Firth og Julianne Moore i hovedrollerne. Nu er Ford efter syv års pause tilbage i instruktørstolen med sin næste spillefilm, ‘Nocturnal Animals’, der har Jake Gyllenhaal, Amy Adams og Michael Shannon i rollerne.
‘Nocturnal Animals’ handler om galleriejeren Susan Morrow (Amy Adams), der får tilsendt et bogmanuskript fra sin eksmand Edward (Jake Gyllenhaal). Bogen er en voldelig thriller, og Susan opfatter den som en trussel. Samtidig med at hun læser den, følger vi familiemanden Tony Hastings (Jake Gyllenhaal igen), der bliver udsat for en grusom uretfærdighed.
Der er altså tale om to forskellige plots, som kører parallelt med hinanden, mens seeren skal forsøge at udrede sammenhængen. Det lyder enormt ambitiøst, men ifølge anmelderne, som allerede har set filmen i Venedig, er resultatet blevet uhyre vellykket.
»Tom Fords første film siden ‘A Single Man’ er endnu en vinder, en ambitiøs højspændt noir thriller«, skriver Variety, mens Indiewire slår fast:
»’Nocturnal Animals’ er en imponerende ambitiøs indsats, dels en ondsindet Texas-thriller, dels et midaldrende melodrama, og udgør en metatekstuel gåde, der er næsten lige så behagelig at reflektere over, som den er rent faktisk at se«.
2. ‘La La Land’ (Damien Chazelle)
Der var ikke så få forventninger til Damien Chazelle, da han skulle følge sin Oscar-nominerede film ‘Whiplash’ op med den romantiske musicalfilm ‘La La Land’ i begyndelsen af festivalen.
Heldigvis indfriede han dem alle med en hyldest til Hollywoods klassiske musicals. Setuppet er simpelt: Jazzpianisten Sebastian (Ryan Gosling) forelsker sig i den aspirerende kvindelige skuespiller Mia (Emma Stone) i Los Angeles, og sang, dans og sød musik opstår.
‘La La Land’ er noget så sjældent som en Hollywood-musicalfilm af den gamle skole med originale sange. Selv Tom Hanks blev så begejstret for filmen, at han afbrød sin egen pressekonference for Clint Eastwoods ’Sully’ med ordene: »Hvis publikum ikke tager ind og omfavner noget så vidunderligt som denne, så er vi alle fortabte«.
3. ‘Arrival’ (Denis Villeneuve)
Denis Villeneuve følger nu sine bundsolide film ‘Sicario’, ‘Enemy’ og ‘Prisoners’ op med sci-fi dramaet ‘Arrival’, der har Amy Adams i hovedrollen som lingvisten Dr. Louise Banks, der tilkaldes af militæret, da en række enorme mystiske rumfartøjer lander over hele kloden. Banks skal sammen med sit elitehold afklare, hvorfor disse rumfartøjer er landet, men presses af tiden, da en ny verdenskrig truer med at bryde ud.
Der er hermed gjort klar til et foruroligende alien-drama, der stiller store filosofiske spørgsmål om den menneskelige eksistens og vores plads i universet. Villeneuve har gang på gang bevist, at han er en fænomenal instruktør, og det bliver spændende at se, hvordan han håndterer denne verdensomspændende konflikt, der etableres i ‘Arrival’.
Med både ‘Arrival’ og ‘Nocturnal Animals’ ser det også ud til, at Amy Adams går et stort år i møde. I ‘Arrival’ får hun selskab af blandt andre Jeremy Renner (‘The Avengers’-filmene) og Forest Whitaker (‘The Last King of Scotland’).
4. ‘The Bad Batch’ (Ana Lily Amirpour)
Iransk-amerikanske Ana Lily Amirpour debuterede som instruktør med den skæve, sort-hvide vampyrfilm ‘A Girl Walks Home Alone at Night’, der vakte stor opmærksomhed på filmfestivaler verden over.
Nu er Amirpour klar med sin anden film, ‘The Bad Batch’, der handler om Arlen (modellen Suki Waterhouse), som på vej gennem en af Texas golde ødemarker bliver kidnappet af en flok kannibaler. Arlen slipper dog fri og ender i den befæstede by Comfort. Her redder hun en døende kvindes barn, hvorefter hendes mand (Jason Momoa) sværger hævn mod kannibalerne, der stod bag. Dette starter hævntakten, som fylder resten af filmen, men det er også begyndelsen på romancen mellem Arlen og den hævntørstige mand.
Amirpours romantiske thriller bliver beskrevet som et møde mellem ‘Mad Max’ og ‘Motorsavsmassakren’. Jim Carrey medvirker også i en lidt spøjs rolle som en stum observerende mand, der skubber en indkøbsvogn rundt, imens han ser filmens begivenheder udfolde sig. Keanu Reeves skulle til gengæld have en mere prominent rolle som den spirituelle leder af den befæstede by Comfort.
5. ‘Voyage of Time: Life’s Journey’ (Terrence Malick)
Terrence Malick er en af de store instruktører, som deler vandene. Enten finder man hans film lommefilosofiske og selvsmagende, eller også anerkender man ham som en af vor tids største, sanselige instruktører.
Nu er Malick aktuel med sin første dokumentar, ‘Voyage of Time: Life’s Journey’, der beskæftiger sig med noget så storladent som vores planets fortid og menneskets plads i fremtiden.
Tilsat Cate Blanchetts fortællerstemme er dette således en rejse mod selve meningen med den menneskelige eksistens – ikke ligefrem en uambitiøs opgave. Og som altid med Malick har ‘Voyage of Time: Life’s Journey’ allerede polariseret anmelderne i Venedig, hvor den ene halvdel beskriver den som langtrukkent ævl, mens den anden beundrer dens skønhed.
»Filmen er helt ulidelig«, er den hårde dom fra Indiewire, mens The Guardian er mere positive:
»Den spillefilmlange version af Malicks langdrægtige krønike over alting, stort som småt, er en visuel fest – også selvom den ikke forklarer meget undervejs«.
6. ‘Dark Night’ (Tim Sutton)
Tim Sutton er ikke just så navnkundig som de foregående instruktører her på listen, men hans drama ‘Dark Night’ er en af film, som man skal holde ekstra øje med.
Vi følger seks fremmede mennesker, hvis veje krydser i en biograf, da en massakre sker. Filmen er løst baseret på masseskyderiet i Aurora, hvor en mand under en midnatsvisning af ‘The Dark Knight Rises’ åbnede ild mod publikum.
‘Dark Night’ havde allerede premiere på Sundance tilbage i januar, men nu er den aktuel igen. Den skulle minde meget om Gus Van Sants sublime ‘Elephant’ fra 2003, bortset fra at ‘Dark Night’ udelukkende viser, hvad der sker uden om selve massakren for at flytte fokus fra den grufulde hændelse til ofrene. En fascinerende og sympatisk idé.
7. ‘Jackie’ (Pablo Larrain)
Natalie Portman spiller Jacqueline Kennedy i ‘Jackie’, der handler om dagene, efter John F. Kennedy blev snigmyrdet i 1963.
Manden bag er chilenske Pablo Larraín, der har stået bag anmelderroste dramaer, som ‘The Club’ og den Oscar-nominerede ‘No’. I ‘Jackie’ er fokus snævert og målrettet mod Jacqueline Kennedy, der pludselig skal håndtere den tragiske og traumatiserende hændelse.
Det er således en film, der hviler tungt på Natalie Portmans skuldre, men samtlige anmeldere er enige i, at hun løfter opgaven til perfektion med en komplet kontrol over Jacquelines følelsesregister.
»Hvor godt castet end er, så er det Portmans glødende præstation, der bærer filmen. Hendes Jackie er både uransagelig og nøgen, ødelagt, men stærk«, skriver The Hollywood Reporter.
»Intet ved ‘Jackie’ ville fungere uden Natalie Portmans storslåede, dynamiske præstation«, skriver Indiewire.
8. ‘Safari’ (Ulrich Seidl)
Østrigske Ulrich Seidl er en mester i at fange samfundets særheder, grimhed og outsidere. Film som ‘Hundedage’, Import/Export’, ‘Paradis: Kærlighed’ og ‘I kælderen’ efterlader unægteligt et stort indtryk på seeren med deres naturalistiske og ucensurerede stil, hvad enten det er dokumentar eller fiktion.
Nu er Seidl tilbage med dokumentaren ‘Safari’, der handler om europæiske turister, som tager til Afrika for at jage dyr for sjov. Det er et grotesk og dybt humoristisk portræt af overprivilegerede vesterlændinge og den sociale rangorden, når vi ser de rige hvide europæere komme hjem med deres bytte for at overlade det til de sorte hotelassistenter at udstoppe trofæerne.
Ulrich Seidls ‘Safari’ lyder som en skarp og underholdende samfundskritik, der tematisk synes at afspejle den mesterlige ‘Paradis: Kærlighed’, der handler om ældre europæiske kvinder, der tager til Afrika for at blive kurtiseret af lokale mænd.
9. ‘Hounds of Love’ (Ben Young)
Teenageren Vicki Malone (Ashleigh Cummings) kidnappes en dag tilfældigt af seriemorderparret John og Evelyn White (Stephen Curry og Emma Booth). Under sit fangenskab lærer hun ved at observere parret, at den eneste måde, hun kan slippe væk på, er ved at vende dem mod hinanden.
Sådan lyder plottet til debuterende Ben Youngs skræmmende drama ‘Hounds of Love’, som er inspireret af en true crime-bog, der skræmte ham som barn. Filmen forsøger at udforske den stærke følelse af afhængighed, som kan opstå mellem mennesker i et intimt forhold. Og anmelderne beskriver filmen som særdeles creepy – se traileren ovenfor.
10. ‘The Untamed’ (Amat Escalante)
Selvom Amat Escalante måske ikke er et navn, der vækker genklang på manges læber, har han været et anerkendt navn i arthouse-kredse, siden han vandt prisen for bedste instruktør på Cannes Film Festival i 2013 for den voldsomme ‘Heli’.
‘The Untamed’, hvis original titel er ‘La región salvaje’, er et dybt bizart familiedrama, der indeholder en lang række komplicerede interne konflikter, som kredser om utroskab, skabshomoseksualitet og machokultur. På et tidspunkt bliver søsteren seksuelt tilfredsstillet at et slimet tentakeluhyre!
Lidt bonusinfo er, at ‘The Untamed’ er delvist finansieret af Copenhagen Film Fund og Det Danske Filminstitut, og at filmens visuelle effekter, herunder tentakeluhyret, er lavet af det danske firma Soda. Det er desuden den danske fotograf Manuel Claro (‘Melancholia’, ‘Nymphomaniac’), der har svunget kameraet.